[]
[] [firmabil.no] []

Ferrari 360 Modena





Den er vill og vakker, men Ferraris ultra-sportslige toseter og F355-etterfølger er også snill og medgjørlig. Den beste Ferrari noensinne, hevder noen, og redaktøren protesterer ikke.

Ferrari F355 er en bil som gjør inntrykk enten du stifter bekjentskap med den ved rattkontakt, eller bare ved at den passerer deg på gata. Den mest vellykkede Ferrari gjennom tidene, er jeg blitt fortalt av forstå-seg-påerne som har kjørt det det har vært verd å kjøre av Ferrarier. Den er kompromissløs sportslig når det gjelder både design, ytelser og kjøreegenskaper, akkurat slik de fleste av oss forventer at en Ferrari skal være.

Mer sport og komfort
Da de for fire år siden startet utviklingen av F355s etterfølger, var målsettingen klar: En bil som ikke bare er mer sportslig, men også byr på mer komfort, har bedre plass, bedre kjøreegenskaper og bedre ytelser. Det er akkurat det Ferrari 360 Modena er, en bedre bil enn F355 på alle områder.

Samtidig fikk utviklingsavdelingen og designerne tydelig beskjed om at dette også er en bil som staker ut kursen for fremtidige Ferrarier når det gjelder både virkemidler og mål. Det betyr at vi vil få se mer aluminium i fremtidige Ferrari-modeller, det betyr også bedre komfort og finish.

Aluminium tvers gjennom
360 Modena er første Ferrari som bygges i aluminium. Her er det ikke spart på noe. Karosseriet er i sin helhet i aluminium og kledd rundt en ramme, også den av aluminium. Under karosseriet finner vi bære-rammer for forhjulsoppheng, bakhjulsoppheng og motor og gearkasse - som også er i aluminium. Hjulopphengene, som består at doble A-armer både foran og bak, er også produsert i aluminium, motor og gearkasse har likeledes stort innslag av aluminium. I likhet med Audi har Ferrari benyttet seg av kanadiske Alcoas ekspertise når det gjelder aluminium.

Grunnen til den utstrakte bruken av aluminium, er et sterkt ønske om redusert vekt. En vektreduksjon Ferrari også kunne oppnådd ved å bruke karbonfiber, men karbonfiber er kostbart i produksjon og komplisert å reparere, og selv Ferrari kan få bruk for en tur på karosseriverksted. Aluminium er ikke like enkelt å reparere som stål, men langt enklere enn karbonfiber.

Lettere og stivere
Det nye aluminiumkarosseriet er 28% lettere enn 355s karosseri, og det er 42% stivere. Råkarosseriet veier bare 247 kg, og totalt er 360 Modena 80 kg lettere enn tilsvarende utstyrt F355. Dette er en tilsynelatende beskjeden vektreduksjon, men når vi tar i betraktning at vi snakker om en vesentlig større bil, er vektreduksjonen likevel høyst akseptabel. 360 Modena har 15 cm lengre akselavstand enn F355. Lengden er økt med ca 23 cm og bredden med 2 cm. Pininfarinas moderne, men klassiske linje- føring gjør at 360 Modena likevel virker liten og nett og langt fra så aggressiv som forgjengeren.

180 kg ekstra vekt
Men la deg ikke lure. Dette karosseriet er det mest aggressive Ferrari har laget til en gatebil. 5.400 timer i vindtunnel har gitt resultater som tidligere ikke er oppnådd selv for en sportsbil. Luftmotstanden er redusert fra Cd 0,345 til 0,335, ikke oppsiktsvekkende i det hele tatt - ikke før vi ser på reduksjonen i løft. Ved å optimalisere bunnplaten enda mer enn i F355, øker marktrykket med 180 kg ved 290 km/t. F355 blir til sammenligning bare 40 kg tyngre ved samme hastighet.

360 Modena oppfattes ikke så aggressiv som forgjengeren fra førerplassen. Hos Ferrari er de ikke i stand til å legge skjul på at de er stolte av førermiljøet i nykommeren, og skryter til alle som orker å høre på, av at de for første gang har laget et førermiljø rundt en sjåfør. Tidligere har de plassert inn sjåføren etter at de har designet førerplassen. Det er derfor ikke alltid like lett å finne en behagelig kjøre-stilling i en Ferrari. Slik skal det ikke være i 360 Modena. Her skal det være reguleringsmuligheter og plass nok til at de fleste skal finne plass.

Og det er det. Ettersom jeg med mine knappe 175 cm på strømpelesten passer som hånd i hanske i en F355, føler jeg at det er på kanten til å være litt vel rommelig i 360en.

Av Kjell Magne Aalbergsjø – Bilnorge.no


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: