Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tar GM en partner før Daewoo? Nå har alle forstå-seg-påerne funnet et nytt mulig plott i kampen om Daewoo. GM får seg en partner, og sammen går de inn for å overta den skadeskutte koreaneren. |
||||||||||||||||
Det går mot en avgjørelse om hvem av fem store konsern som skal få kjøpe opp Daewoo-restene. GM og Fiat er to av budgiverne, sammen med Ford, DaimlerChrysler og Hyundai. Særlig Ford og GM har vært ivrige etter dette byttet, men alle koreanske interesser, bortsett fra bankene, later til å foretrekke en koreansk løsning.
Nå, sier analytikerne, kan man se for seg en stor-familie-løsning. Det er meget sannsynlig at man nå kan se Fiat/GM-tilbudet som en blokk, men i tillegg later utenriksdepartementet hos Generalen, som har vist seg uhyre handligs-egnet i det siste, til å planlegge en lokal allianse. Fremmedfrykt/hat er faktisk fremdeles et velkjent fenomen i Korea, derfor kan det være klokt å slå seg sammen med lokale interesser som kan skyves foran. Og hvem bedre enn Hyundai? Den eneste oppegående koreanske bilfabrikken. Selvfølgelig er det mulig at GM tenker seg en partner utenfor bilverdenen, men i Korea har man i hvert fall ikke den samme monopol-aversjonen som for eksempel innen EU. Hyundai (pluss Kia som de også kontrollerer) har i dag 75% av hjemmemarkedet på bil. 20% til er åpenbart ikke noe problem. Av Jon Winding-Sørensen
|