Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Euro-registreringer: Fortsatt nedgang
Når april nå endelig er telt opp, viser det seg at nybilregistreringen i Europa fortsetter på sklia: 7% lavere enn april i fjor. Når man finregner på det, kan det vise seg at 7% nedgang allikevel ikke er noen nedgang. |
||||||||||||||||
Bilindustrien trøster seg med at april i år hadde to-tre færre arbeidsdager enn april i fjor, dette kan forklare nedgangen i nyregistreringer, og regner man slik er april i år lik april i fjor. Sier de som gjerne vil trøste og trøstes.
På den annen side er det vanskelig å forklare en nedgang i Europas største marked, Tyskland, på hele 21 prosent i April. Da hjelper det ikke med en ekstra Lang fredag. Det er nok dessverre slik at en nedadgående tendens kan spores i europeisk bilindustri, og dette bekreftes nå for eksempel av Volkswagen der man regner med en 7% nedgang på årsbasis i 2000. På år-til-år basis ligger Europa fremdeles så vidt foran (1,1%) etter første tertial, men også der viser Tyskland veien: så langt er man nesten 12 prosent etter fjoråret. Også når vi ser på merker kan vi trekke nasjonale konklusjoner. Volkswagen-gruppen l8,3% under i april, på tross av en spesielt sterk Skoda. Det er VW selv som svikter. På den annen side: Frankrike er et marked i fremgang, det samme gjelder Peugeot/Citroën-gruppen. Og Italia som på årsbasis fremdeles ligger foran fjoråret har trukket Fiat med seg i tilsvarende grad. Akkurat som vi ser for Spania og Seat. Både GM og Ford fortsetter å rase, med to-sifrede prosent-tall i april. Det samme gjelder forørvig japanerne som gruppe. Paradoksalt nok er Rover en av de fabrikkene som hadde størst prosentvis fremgang i april: er realisasjonssalg årsaken? Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no
|