Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Runde allianser Når to av verdens største dekkfabrikker går sammen er det verd å sette seg rett i stolen. Selv om det i denne runden bare dreier seg om felles utvikling av dekkteknologi, med spesiell vekt på nødkjøring uten luft, er dette en allianse med store muligheter. |
||||||||||||||||
Samtidig annonsert i New York og Paris, og av ingen ringere enn styreformennene i de to selskapene, Goodyear og Michelin, er dette en allianse som burde være av interesse ikke bare for konkurrentene, men også for konkurransemyndighetene.
Nå er det riktignok ikke snakk om samarbeide innen salg og markedsføring, men bare på teknologi-siden - heter det. Felles forskning, med fokus på lettløps-egenskaper, med andre ord brensel-sparende dekk – spesielt aktuelt nå som det triller i retning av at masse el-biler med strøm fra brensel-celler er et av målene. Et annet felt det skal jobbes i hop på, er dekk man kan fortsette å kjøre på, selv etter at luften er forsvunnet. Begge selskapene har sine patenter og felg-konstruksjoner, nå skal disse retningene forenes, og selv om det man kommer frem til skal selges under to forskjellige merkenavn gjennom to forskjellige kanaler låter det som ganske tett samrøre også på salgssiden. Det skal opprettes et felles selskap som skal koordinere denne virksomheten. Selskapet får hovedsete på nøytral (og skattegunstig) grunn: i Nederland.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no
|