img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
BUICK
Skotskfødte David Dunbar Buick har blitt tilkjent æren for å ha oppfunnet det emaljerte badekaret. Pengene han tjente på dette brukte han til å utvikle en 2-sylindret bilmotor med toppventiler. Siden da har alle Buick-motorer hatt denne ventilplasseringen.

Neste skritt ble å bygge hele biler, og en liten fabrikk ble anlagt i Detroit i 1903. Mer fart i sakene ble det da Benjamin Briscoe tilbød økonomisk partnerskap. Bedriften flyttet til Flint, også i Michigan, allerede året etter. Bilproduksjonen kom i gang i selskapet Flint Wagon Works, 37 biler ble bygget i 1904. Men samme år troppet den amerikanske bilindustriens første turbokapitalist opp i Flint for å overta hele sulamitten. Han het William Crapo Durant og hadde tjent en liten formue på hestevognfabrikken Durant-Dort.

Durant kjøpte ut både Briscoe og Buick. Førstnevnte slo seg sammen med Jonathan Maxwell for å grunnlegge en ny fabrikk. David Buick visste for sin del ikke helt hva han skulle finne på. Det visste derimot Durant. Buick-produksjonen eksploderte. I 1907 gikk merket over til 4 sylindre, og de bygde verdens første fabrikktilknyttede testbane i Flint, der hvert chassis ble kvalitetssikret gjennom prøvekjøring før de fikk karosseri og ble sendt til forhandlerne.

GMs ryggrad
I 1908 var Buick USAs mestproduserte bilmerke (8000 enheter) og dannet samme år plattformen for General Motors, et bilkonsern med flere merker, som Durant lenge hadde drømt om å skape etter mønster av det allerede veletablerte Pope-konsernet. Samtidig opprettet Durant USAs første fabrikkteam innen racing, med storkjørere som Bob Burman og Chevrolet-brødrene på laget. Fram til 1910 var Buick det mest suverene ”hjemmelaget” i amerikanske billøp.

Gründeren David Buick følte seg snytt. Det begynte å gå nedover med ham, og søknadene hans om å få en stilling i GM ble avslått gang på gang. Buick hadde opprinnelig drømt om å bygge de beste bilene som USA kunne frembringe, nå oppdaget han at fabrikken brukte hans eget slagord ”When better automobiles are built, Buick will build them.”. David Dunbar Buick døde lutfattig, arbeidsløs og glemt i Detroit en kald vinterdag i 1929, til daglig omgitt av hundrevis av biler som bar navnet hans.

Durant var på sin side litt for stor på foten både når det gjaldt personlig forbruk og sjansebetonte investeringer. Han måtte forlate GM allerede i 1910 og ble etterfulgt av Charles W. Nash og Walter P. Chrysler. De fikk styringen på Buick igjen, bl.a. ble det bygget biler med engelske karosserier for det engelske markedet under navnet Bedford-Buick. Og i 1914 kom den første Buick med rekkesekser, som skulle bli et av merkets kjennetegn gjennom hele 1920-tallet.

Under 1.Verdenskrig tjente Durant en formue på sin nye bilfabrikk, Chevrolet, og han var ikke sen om å kjøpe seg tilbake til GMs sjefsstol. I slutten av 1920 gapte han imidlertid for høyt igjen og måtte gå fra både GM og Chevrolet. Durant skapte seg deretter et nytt bilkonsern under sitt eget navn, noe som for øvrig både Nash og Chrysler også gjorde.

Bil med stil
Av de fem personbilmerkene som GM heretter opererte med ble Buick rangert som nr.2 på status-stigen etter Cadillac og definert som ”øvre middelklasse”. Dette ble enda mer synlig fra 1931 av, for på tross av verdensinflasjonen ble samtlige Buick-modeller utstyrt med rekkeåttere. Fra 1929 til 1931 bygde Buick for øvrig en mindre og billigere bil med sideblåst sekser under merket Marquette, oppkalt etter den franske oppdagelsesreisende jesuittmisjonæren Jacques Marquette (1637-1675), som virket blant indianerne i Nord-Amerika og som også fikk en by ved Lake Superior oppkalt etter seg. GM har alltid vært svake for franskklingende merkenavn. Bilmerket Marquette fikk jesuittpaterens familieskjold som emblem.

Fra 1938 av begynte Buick å utmerke seg ved særpregede og mer stilsikre linjer enn de fleste andre amcars. En typisk gjengangereffekt på Buick i 40- og 50-årene var imidlertid falske luftuttak på siden av forskjermene eller panseret. Merket var også pionerer på automatiske gearkasser og andre typisk amerikanske komfortdetaljer og –komponenter.

I 1953 kom merkets første V-8, og året etter hadde alle Buicker slike motorer. Mindre versjoner av disse ble fra 1960-tallet av også benyttet av de engelske merkene Rover og Morgan. Etter bensinkrisen i 70-årene kom Buick også med V-seksere. I dag er disse motorene enerådende i Buick-programmet. Men de er slett ikke å kimse av, for Buick dominerte i mange år motorsiden i amerikansk Indycar-serien.

Logo-utvikling
Med hensyn til Buick-emblemet var det fra 1906 likt de fleste andre amerikanske bilmerkers, nemlig merkenavnet utført i messing midt på radiatoren, skrevet som formskrift i kursiv nedenfra og oppover fra venstre mot høyre, og med en understreking som bandt bokstavene sammen. Da denne standarden begynte å bortfalle i 1908 beholdt Buick den gamle skriften i hvitt på sitt nye emblem, en blå firkant med hvit ramme med teksten ”Valve-in-head Motor Cars” inni. Fram til 1932 prydet dette emblemet alle Buicker.

Men i 1927 begynte amerikanske bilkunder å bli jålete. Buicks dyrere modeller begynte å få en radiatormaskot i tillegg, et art nouveau-preget gudinnehode med krøller og hodeslør flagrende rett bakover . Året etter ble sløret erstattet av en gresk-inspirert bevinget hjelm, og i 1929 var gudinnen borte til fordel for guden Merkur i helfigur (Bilmerket Mercury kom ikke før langt senere). Disse figurene hadde en lei tendens til å løsne fra underlaget dersom lokket måtte skrus av med hard hånd. Hva det separate Marquette-merket angikk, ble den franske familiens våpenskjold benyttet som merkeemblem.

I 1931-33 kom Buick med standardiserte radiatorlokk med et mer solid, bevinget 8-tall som maskot. For de som betalte ekstra kunne man fra 1932 i stedet få en elegant maskot, en naken kvinne i helfigur med bakoverflagrende skjerf, klart inspirert av den legendariske danserinnen Isadora Duncan som omkom i 1927 da skjerfet hennes viklet seg inn i eikehjulet på bilen hun kjørte i.

Tilbake til røttene
Bilmotene skiftet på midten av 30-tallet. Radiatorlokket forsvant under panseret, og dermed forsvant også de mest prangende maskotene. For Buick betydde det at de ikke hadde noe ID-emblem lenger. Hva skulle de nå gjøre?

De gjorde faktisk noe ganske sympatisk: De lette seg fram til den skotske Buick-slektens våpenskjoldmotiv, adopterte det i sitt nye emblem og brakte dermed avdøde David Buick til heder og verdighet igjen. Emblemet ble første gang brukt på 37-modellene. Noe originalt skjold fantes ikke lenger, kun en beskrivelse i ord, og det nye emblemet ble utformet av en heraldiker på grunnlag av dette.

Beskrivelsene av skjoldets originale bunnfarge varierte imidlertid med kildene, og fra 1959 har Buick imøtegått denne utfordringen ved at emblemet er en sirkel som inneholder tre like skjold, men med forskjellige bunnfarger. Hensikten bak de tre skjoldene vitnet ikke akkurat om langsiktighet: Hver av dem skulle representere en av de aktuelle modellseriene LeSabre, Invicta og Electra! Motivet ellers er et diagonalt løpende, rutet bånd med et hjortehode i det øvre hjørnet og et (Chevrolet-lignende) kors i nedre hjørne. I tråd med de siste års mote har imidlertid emblemet blitt mer stilisert. Både rutene, hjortehodet og korset er nå fjernet. Innimellom har Buick variert sine symboler, fra jetfly som panserpynt til haukestickers (for modellen Skyhawk), men det virker nå som om de tre klassiske skjoldene vil vinne slaget om hvilket Buick-emblem som vil bli stående.

Norsk Buick-import gjennom tidene
Buick ble importert så tidlig som i 1903 til Norge av E. C. Gjestvang Automobilforretning, som fortsatt hadde agenturet i 1909. Året etter var det muligens et mellomspill med S.H. Lundh & Co, men i hvert fall var det alvor da A/S Sørensen og Balchen tok agenturet i 1912 og brakte Buick til imponerende salgstopper fram til 1940. Buick var det mest utbredte merket blant større amcars, bare fra 2. halvår 1935 fram til krigsutbruddet ble det førstegangsregistrert nærmere 750 nye og over 350 bruktimporterte Buick, pluss to brukte Marquette personbiler.

Etter krigen ble bildet mer rotete: Nygaards Auto i Kristiansand sto oppført som importør i 1946 og Gustav Thrane-Steen i 1949. Fra freden kom og ut 1948 ble det registrert 170 nye og 154 bruktimporterte Buick personbiler (og to som lastebiler), mens tallene derfra og fram til 1955 er ukjente for artikkelforfatteren. Ihvertfall var Buick atter på Sørensen og Balchens hender i 1955, fra da av og ut tiåret fikk 23 nye Buick personbiler I 1961-63 ble alle GM-agenturene overført til General Motors Norge, herunder også Buick. Rundt 1200 Buick person- og varebiler har blitt nyregistrert i Norge etter 1945, den siste som kom gjennom GM Norge fikk skiltene påskrudd i 1994.

Hva den norske merkebeholdningen angår, var den utvilsomt høyest før krigen. I 1965 lød den på 964 enheter, som sank til under 500 i 1969 og helt ned til 327 i 1975. Der snudde utviklingen, men meget langsomt – Buick hadde da lenge blitt regnet som et ”smalt” US-merke i Norge og først ved tiårets utgang var 1975-beholdningen doblet. Et stykke uti 1984 nådde Norge igjen et firesifret antall Buick på skilter, men utbredelsen fortsatte langsomt og toppen ble nådd i 1994 med 1456 enheter. Siden da har bestanden igjen gått litt tilbake, og fortsetter utviklingen slik vil Buick snart bli et sjeldnere US-merke i Norge enn storebror Cadillac.

Les også: Buick 100 år

Buick Club of Norway


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer