img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Porsches nye våpen i toppstriden
Det er ikke mange forunt å befinne seg i det aller øverste sjiktet av sportsbilprodusenter. Mange har prøvd seg, nå sist svenske Koenigsegg, men et av de merker som har aller høyest status og som har vært med lengst er uten tvil Porsche. I Paris viser de noe av de råeste de noensinne har vist – Carrera GT.

Designerne i Stuttgart følte seg nok forpliktet til å svare Ferrari på deres nye, åpne modeller, 360 Modena og nå sist 550 Barchella Pininfarina (nylig presentert på Bilnorge). At det er lukrativt dersom man lykkes med eksklusive sportsbiler hersker det liten tvil om. For kundegruppen til Porsche og Ferrari er styrtrike. Ikke bare skal de ha en eksklusiv sportsbil, men de skal ha den skreddersydd etter sine egne ønsker og behov. Og de har råd til å betale det de eksklusive bilene koster.

Utsolgt på én måned
Da Ferrari-sjef di Montezemolo introduserte sitt våpen i kampen om de rikeste kundene, 550 Barchello Pininfarina sa han kjekt og greit, sikkert klok av erfaring: - Vi starter produksjonen i januar, og vi kommer til å selge de 448 eksemplarene vi skal lage i løpet av den samme måneden. Høres det enkelt ut? Ikke tro det er gjort over natten å bygge opp et slikt image!

Men det var Porsches nye jeg skulle skrive om, ikke Ferrari. Ikke siden Boxsteren ble presentert i Detroit i 1983 har de vist frem det de kaller et produksjonsbasert sportsbil-konsept. Men lista er lagt ganske mange hakk høyere når de viser frem sin Carrera GT, for dette blir, hvis den kommer i produksjon, en av de mest ekstreme sportsbiler du får kjøpt med skilter. – Som med Boxster, sier Porsche, er det bare et lite håndgrep som skal til for å sette bilen i produksjon. Faktisk kan bilen komme i produksjon så tidlig som i 2003, naturligvis da i en begrenset serie av svært spesielle modeller til svært spesielle kunder. (Hva sa vi nettopp om kundegruppen?)

Høyeste standard
I design og konstruksjon er bilen basert på ren racing-teknologi. Av høyeste standard. Dette gjelder chassis, hjuloppheng og bremser så vel som den nye V10-motoren (tilsvarende sylinderantall som benyttes i Formel 1), 6-trinns gearkasse og en ekte racing clutch. Den solide 5,5-liters motoren yter 558 hk og Porsche garanterer en toppfart på minst 330 km/t (!) og at 0-100 km/t går unna på under 4 sekunder (pussig likt på nye Ferraris ytelser – har de snakket sammen underveis?).

Bilen er Porsche fra ende til annen, hevder de selv. Og forfra ser den virkelig ut som en Porsche med den typiske grillen og de moderne lyktene. Inne i hver av de tåreformede frontlyktene er det imidlertid plassert to lyskastere for å gi best mulig lys i mørket. Den moderne lysteknikken gjør at de nærmest minner om objektiver fra Canon eller Nikon.

Avansert lysteknikk
Xenon, sa du? Jada, til og med bi-Xenon. Og blinklysene? Selvsagt er de neonlys. Det gjelder også bremselysene som er høyere plassert enn vanlig hos Porsche. Under lyktene finner du store luftinntak, for det trengs nok av kjølig luft til så vel motor som bremser.

Store luftutslipp foran dørene kvitter seg med varm luft fra radiator og bremser. Og bak dørene - der har Carrera GT nye luftinntak for kjøling av den midtstilte motoren. Bak fører og passasjer er det plassert to kupler med integrerte nakkestøtter for økt sikkerhet. Bakfra gir LED-baklysene et elegant inntrykk, og bakvingen, typisk for Porsche, løfter seg opp når du trenger den – i hastigheter over 120 km/t. Da gir den også solid effekt og nærmest klistrer bilen til bakken.

Mål og vekt
De ytre mål, 4,56 m lang, 1,92 m bred og 1,19m i høyden, gir Porsche Carrera GT et godt utgangspunkt for et lavt tyngdepunkt. Den midtstilte motoren og plasseringen av den 90-liters bensintanken bak passasjersetet gjør også t bilen er ganske likt balansert foran og bak. Utstrakt bruk av karbonfiber i karosseriet gjør bilen svært stiv og sikker samtidig som vekten holdes på moderate 1250 kg.

Selv om motoren i Carrera GT yter hele 558 hester og har et dreiemoment på imponerende 600 Nm er den svært lett. 4 ventiler per sylinder sørger for perfekt blanding av luft og drivstoff til alle de 10 sylindrene. Disse dataene er ifølge Porsche foreløpige, og kan bli enda mer imponerende skulle bilen komme i produksjon. Hele motoren er laget av aluminium. Unntaket er sylindrene som er laget av en blanding kalt Nikasil, nikkel og silikon som danner ytterste lag på sylinderhodene.

Det trengs litt krefter for å stoppe en bil med Carrera GTs ytelser. Forhjulene har dimensjon 265/30 R19 og bakhjulene 335/30 R20. Det bør gi godt nok veigrep. Bremsene på sportscabrioleten har en diameter på hele 380 mm takket være de store felgene som benyttes. Selvsagt er bremsene av karbonfiber, ikke stål som vanligvis benyttes.

Interiør
Også innvendig er Carrera GT spesiell. Aluminium og skinn dominerer. Gearspaken er for eksempel utført i aluminium med finish i skinn. Den er forresten likt plassert høydemessig med rattet. Betjeningsorganer for klima og stereoanlegg er også lette å nå frem til, både for fører og for passasjer. Setene er i brunt lær med detaljer av sort, semsket skinn. Elektriske seter hører ikke hjemme i en sportsbil av dette kaliber, og dessuten ville det medføre unødvendig, ekstra vekt. Porsche-designerne benytter derfor aluminiumsspaker. Ekstra sidestøtter er innebygget i setene for å gi maksimal kjøreglede. Og disse kan justeres individuelt for å tilpasses den enkelte sjåfør og passasjer (ikke alle velstående har optimale kroppsmål!).

Racing instrumenter
For å gi sjåføren best mulig rattgrep, noe som er viktig i 330 km/t, er rattet utført i semsket skinn. Instrumentene er avanserte og benytter TFT-teknologi (den samme som du finner på de beste laptop PC’er). De opplysninger du trenger i racing er mest sentralt plassert, slik som turteller, vann-temperatur, oljetrykk og vei-informasjon – ja, til og med beste rundetid er tilgjengelig. Selvsagt er også speedometeret sentralt plassert. Men selv om Carrera GT er bygget som en løpsbil er den fortsatt en Porsche. Det finner du ut når du famler etter nøkkelhullet for tenningsnøkkelen. For ordens skyld; det er alltid plassert til venstre for rattet i en Porsche.

Porsche lover ikke at Carrera GT kommer i produksjon, men vi tolker signalene de sender ut dit hen at sannsynligheten er stor. I så fall kan de få som har råd til den i Norge glede seg. For Carrera GT blir en skikkelig utfordrer til Ferrari!

Bilder
Porsche Carrera GT bakfra
Porsche Carrera GT rett forfra
Porsche Carrera GT skrått forfra

Les også:
BMW Z9 Cabriolet
Ferrari 550 Barchetta Pininfarina
Slutt på lekkasjene - messen har åpnet
Paris-nyheter i kø
Audi konsept: Steppenwolf

Tekst og foto: Terje Ringen – Bilnorge.no

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer