Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Porsches nye våpen i toppstriden Det er ikke mange forunt å befinne seg i det aller øverste sjiktet av sportsbilprodusenter. Mange har prøvd seg, nå sist svenske Koenigsegg, men et av de merker som har aller høyest status og som har vært med lengst er uten tvil Porsche. I Paris viser de noe av de råeste de noensinne har vist – Carrera GT. |
||||||||||||||||
Designerne i Stuttgart følte seg nok forpliktet til å svare Ferrari på deres nye, åpne modeller, 360 Modena og nå sist 550 Barchella Pininfarina (nylig presentert på Bilnorge). At det er lukrativt dersom man lykkes med eksklusive sportsbiler hersker det liten tvil om. For kundegruppen til Porsche og Ferrari er styrtrike. Ikke bare skal de ha en eksklusiv sportsbil, men de skal ha den skreddersydd etter sine egne ønsker og behov. Og de har råd til å betale det de eksklusive bilene koster.
Utsolgt på én måned Men det var Porsches nye jeg skulle skrive om, ikke Ferrari. Ikke siden Boxsteren ble presentert i Detroit i 1983 har de vist frem det de kaller et produksjonsbasert sportsbil-konsept. Men lista er lagt ganske mange hakk høyere når de viser frem sin Carrera GT, for dette blir, hvis den kommer i produksjon, en av de mest ekstreme sportsbiler du får kjøpt med skilter. – Som med Boxster, sier Porsche, er det bare et lite håndgrep som skal til for å sette bilen i produksjon. Faktisk kan bilen komme i produksjon så tidlig som i 2003, naturligvis da i en begrenset serie av svært spesielle modeller til svært spesielle kunder. (Hva sa vi nettopp om kundegruppen?)
Høyeste standard Bilen er Porsche fra ende til annen, hevder de selv. Og forfra ser den virkelig ut som en Porsche med den typiske grillen og de moderne lyktene. Inne i hver av de tåreformede frontlyktene er det imidlertid plassert to lyskastere for å gi best mulig lys i mørket. Den moderne lysteknikken gjør at de nærmest minner om objektiver fra Canon eller Nikon.
Avansert lysteknikk Store luftutslipp foran dørene kvitter seg med varm luft fra radiator og bremser. Og bak dørene - der har Carrera GT nye luftinntak for kjøling av den midtstilte motoren. Bak fører og passasjer er det plassert to kupler med integrerte nakkestøtter for økt sikkerhet. Bakfra gir LED-baklysene et elegant inntrykk, og bakvingen, typisk for Porsche, løfter seg opp når du trenger den – i hastigheter over 120 km/t. Da gir den også solid effekt og nærmest klistrer bilen til bakken.
Mål og vekt Selv om motoren i Carrera GT yter hele 558 hester og har et dreiemoment på imponerende 600 Nm er den svært lett. 4 ventiler per sylinder sørger for perfekt blanding av luft og drivstoff til alle de 10 sylindrene. Disse dataene er ifølge Porsche foreløpige, og kan bli enda mer imponerende skulle bilen komme i produksjon. Hele motoren er laget av aluminium. Unntaket er sylindrene som er laget av en blanding kalt Nikasil, nikkel og silikon som danner ytterste lag på sylinderhodene. Det trengs litt krefter for å stoppe en bil med Carrera GTs ytelser. Forhjulene har dimensjon 265/30 R19 og bakhjulene 335/30 R20. Det bør gi godt nok veigrep. Bremsene på sportscabrioleten har en diameter på hele 380 mm takket være de store felgene som benyttes. Selvsagt er bremsene av karbonfiber, ikke stål som vanligvis benyttes.
Interiør
Racing instrumenter Porsche lover ikke at Carrera GT kommer i produksjon, men vi tolker signalene de sender ut dit hen at sannsynligheten er stor. I så fall kan de få som har råd til den i Norge glede seg. For Carrera GT blir en skikkelig utfordrer til Ferrari! Bilder
Les også:
Tekst og foto: Terje Ringen – Bilnorge.no
|