img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
DAEWOO
Sør-Korea er et lite land, men med innbyggere som har sans for de store gåter og de store naturfenomener. For eksempel består flagget deres av symboler for yin og yang, jord, ild, luft og vann.

Så også med bilfabrikken Daewoo, som har tatt navnet fra et koreansk ord som nærmest kan oversettes med ”hele universet”. Det opprinnelige emblemet deres var i samme stil: En sjøgrønn oval splittet av 6 vertikale, hvite streker som sprer seg som en vifte på toppen. Strekene symboliserer verdensdelene, og de 7 sjøgrønne partiene som er igjen symboliserer verdenshavene. Senere ble logoen i fronten på bilene forenklet til noe som så ut som en møll med utslåtte vinger. 

Ung bedrift
Daewoos historie som bilprodusent er ikke lang, men bl.a. på grunn av deres høye ambisjonsnivå har den vært intens. Hele greia startet med at Woo-Choong Kim etablerte et tekstilfirma i 1965, og parallelt med dette et søstersbedrift ved navn Shinjin Motor Co.

I juni 1972 Shinjin inngikk et samarbeid med GM. Det nye selskapet fikk navnet Saehan Motor Co. I desember samme år startet lisensproduksjon av Opel Kadett, og året etter kom det også lastebiler på programmet.

I 1978 kjøpte tungindustrikonsernet Daewoo opp Shinjins 51 prosent av aksjene i Saehan, men først i januar 1983 ble navnet endret til Daewoo Motor Co. Ltd.

Fortsatt var Opel Kadett plattformen for Daewoos personbiler. De ble kalt Daewoo LeMans(!). Temmelig pompøst i forhold til biltypen selvfølgelig, men bakgrunnen var at GM i mange år hadde benyttet LeMans-betegnelsen på en Pontiac-modell, og Daewoo LeMans ble da også solgt som Pontiac LeMans(!!) i USA på slutten av 1980-tallet. Ikke nok med det, for på hjemmemarkedet der LeMans-betegnelsen ikke vakte billøpsassosiasjoner ble bilen kalt Daewoo Racer(!!!). Og på dette nivået størknet Daewoo fram til 1992.

Skilsmisse fra GM
I 1992 ble Kadett (unnskyld, LeMans) supplert med Daewoo Tico, som var en lisensprodusert Suzuki Alto. Men fremfor alt kom den mer selvstendige Espero med 2-liters motor og et nytt, Bertone-designet karosseri. Daewoo hadde fram til da vært Sør-Koreas nest største personbilprodusent etter Hyundai, men til tross for de nye modellene ble de dette året ”forbikjørt” av Kia også.

Og i et industriland hvor produksjonsvolum og markedsandel betyr alt, oppleves ikke slike omrokeringer som festlige. Samme høst opphørte samarbeidet med GM, men LeMans-modellen fortsatte, og i 1994 kom Daewoos til da største modell, Prince, med Opel Senator-karosseri og Rekord E-teknikk. Flaggskipet var likevel Arcadia, en lisensprodusert Honda Legend.

Kadett-avleggeren het fortsatt Racer på hjemmemarkedet i 1995, men fikk navnene Nexia eller Cielo på eksport. I mellomtiden hadde Daewoo opprettet et helt nytt senter for design og teknisk utvikling av en helt ny, selvstendig modellgenerasjon som bl.a. skulle ta USA og Europa med storm. Trodde man.

I 1997 kom den første frukten av dette, Lanos-modellen, som året etter ble fulgt av den større Nubira, den nye toppmodellen Leganza og fremfor alt den oppsiktsvekkende småbilen M, som ble utviklet videre til Daewoo Matiz. Dette var designmessig den mest vellykkede og oppdaterte bilmodell som hadde kommet fra en sør-koreansk produsent til da. Matiz kunne garantert ha høstet det meste av design-priser dersom den hadde båret et mer velansett fabrikkemblem på panseret. Teknikken under skallet var mindre overraskende og i tråd med japanske småbiltradisjoner.

Norske importører
På slutten av 80-tallet ble det første forsøket gjort på å lansere Daewoo i Norge: Et firma ved navn O. Fornes i Lillestrøm tok inn noen Kadett-baserte pickuper som visstnok hadde stått på rot i Hellas et par år. Men først i 1994, etter at mange hadde snust på agenturet og trukket seg igjen, satset Ugland Auto Import AS på merket her til lands. Ved hjelp av Espero og Nexia nådde Daewoo 0,5% markedsandel i sitt første hele salgsår i Norge, 1995, og dette har siden vært forbausende stabilt bortsett fra en sterk nedgang helt i det siste.

Siden GM gikk inn på eiersiden er det imidlertid grunn til å tro at Daewoo vil komme sterkere tilbake etter hvert som nye modeller blir utviklet.

Mitsubishi-importøren Motor Gruppen overtok agenturet i 1999 og dannet Motor Import Nor AS som separat enhet for Daewoo-importen. Den norske Daewoo-bestanden hadde sommeren 2002 økt til ca. 4000 biler.

Fortsatt sulten
I 1999 overtok Daewoo en annen koreansk bilfabrikk, SsangYong, som hadde Mercedes-motoriserte modeller i den helt andre enden av skalaen; firehjulstrekkerne Korando og Musso pluss representasjonslimousinen Chairman. Sistnevnte var en lett maskert Mercedes-Benz E 320. Og oppi alt dette lanserte Daewoo to egne nyheter til 2000, mellomklassebilen Magnus og MPV-bilen Tacuma.

Samtidig valgte Daewoo å beholde et par spøkelser fra fortiden, den Kadett-baserte Racer og den Alto-baserte Tico, selv om produksjonen av disse ble forvist til Uzbekistan. Det virket som om Daewoo i sin ambisjon om å havne blant verdens ti mestproduserte bilmerker ikke engang ville gi slipp på modeller som var avleggs, så lenge det fantes markeder som var villige til å ta i mot disse.

Fra å være et merke med en eneste, lisensprodusert enhetsmodell i 20 år (1972-92) til å bygge opp en palett på 11 grunnmodeller som til dels overlappet hverandre i de påfølgende 8 år, var en utvikling som vitnet om usedvanlig markedsaggressivitet selv i sør-koreansk målestokk. Historien om amerikanske Daewoo-agenter som på midten av 1990-tallet fartet rundt på amerikanske universiteter for å fallby merkets billig-modeller til studentene før ettermarkedsapparatet var bygget opp, er typisk.

Daewoo hadde gapt høyt og brått, og da konsernet i 2001 ble rammet av den økonomiske kjevekrampen som også kalles konkurs, kom det neppe som noe sjokk på de fleste. Men selve produktene hadde i de siste årene holdt en ihvertfall gangbar kvalitet selv etter europeisk standard, samtidig som importørnettet besto av bedrifter som virkelig jobbet med å spre Daewoo ut over Europa – inkludert en skikkelig ettermarkedsløsning.

Så det lå en litt underlig aksept i at Daewoos gamle nemesis GM igjen overtok boet i 2002, og straks begynte å lansere en rekke nye modeller. Logoen ble strammet opp til å minne mer om et skjell enn en møll, men den levde på lånt tid. I 2004 ble det akk så belastede Daewoo-navnet faset ut til fordel for det globalt velansette Chevrolet. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer