Det er nok i stor grad det amerikanske markedet Volvo har i tankene for sin nyhet. Der MÅ man være med i truck- eller SUV-segmentet for å selge volum. Volvo presiserer at dette ikke er slik den endelige bilen vil se ut når den lanseres om et par år. ”Vi vil vise at vi mener alvor når vi sier at vi har det som trengs for å konkurrere med de beste i SUV-segmentet”, sa direktør for Volvo Personbiler, Hans-Olov Olsson under dagens avdukning i Detroit.
Termometer
Konseptbilen må betraktes som et termometer for å måle hvilke forventninger markedet har til en SUV fra Volvo. ”Vi ønsker mest mulig tilbakemeldinger fra markedet mens vi enda kan foreta de siste finjusteringer”, sier Dieter Laxy som har ansvar for salg, markedsføring og service hos Volvo Personbiler. Og det kan amerikanerne gjøre under publikumsdagene på Detroit-utstillingen. Der har Volvo rigget opp spesielle dataterminaler hvor besøkende kan gi sine kommentarer direkte. I neste omgang skal du og jeg få fortelle Volvo hva vi mener om produktet via Internett.
Volvo ACC, eller Adventure som den også kalles, er basert på fem grunnleggende prinsipper:
- Den skal ha kjøreegenskaper på nivå med en personbil, både når det gjelder vei-følelese og sikkerhet.
- Sikkerheten er satt i høysetet, både for de som befinner seg i bilen og for andre myke og harde trafikanter den eventuelt måtte kollidere med. Sistnevnte er langt vanskeligere å få til med en stor, tung SUV enn med en personbil.
- Den skal ha sterke og smidige motorer med god driftsøkonomi.
- Avgassutslippet skal være på personbilnivå. Målet er å klare de amerikanske ULEV og ULEV II kravene.
- Bilen skal ha en rommelig kabin uten å oppta for stor plass på veien. Volvo legger derfor stor vekt på å finne de perfekte mål på bilen.
Fra kyst til kyst på første klasse
Volvos designsjef, Peter Horbury, sier at målet har vært å skape en bil som er maskulin og ser trygg ut snarere enn en bil som er macho. Føreren sitter høyt og langt frem for best mulig oversikt. Volvo ACC har fire seter og et svært høyt utstyrs-nivå, noe som blant annet inkluderer kjøleskap, TV og et audiosystem i toppklasse. ”Du skal ha følelsen av å fly lavt og komfortabelt på første klasse. Du kan kjøre fra kyst til kyst i USA uten å savne noe som helst av bekvemmeligheter,” avslutter Peter Horbury.
Konseptbilen som i dag ble avduket i Detroit har en lengde på 4,63m. Bredden er 1,92m og høyden 1,69. Det plasserer den et sted midt på treet blant eksisterende SUV’er på markedet.
BILDER:
Stort bilde forfra
Stort bilde bakfra
Stort bilde fra siden
Stort bilde ovenfra
Bilde: Førermiljø
Bilde: Interiør framme
Bilde: Interiør bak
Av Terje Ringen – bilnorge.no