Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Klart for Nye Z Det er vel mye som tyder på at Nizzans nye Z-bil kan bli den største hit’en fra årets Detroit-utstilling. Det er vel den eneste bilen i historien som har vært zåpazz intenst zavnet i fem år. Og når den nå er tilbake, er det med zamme aura som tidligere. |
||||||||||||||||
At Nissan skal presentere en ny Z-modell har vært klart lenge, det har vært spekulative skisser av den i mange måneder, og vi så til og med et foto av en skalamodell da Nissans California-designsjef gikk av i sommer. Den dagen ble Z-konseptet frosset, fortalte han i etterkant.
Alle regner med at det som nå er vist – og i motsetning til de fleste Detorit-premierene ble den presentert nøyaktig samtidig i Los Angeles – er en produksjonsbil, selv om de kaller den en prototype. Den blir i så fall etterfølgeren til det man kaller den sportsbilen i historien som har solgt raskest. Mer enn en million hadde Nissan produsert da den siste utgaven ble stanset i 1996. Da var historien allerede ganske omfattende, ”Let it Be” og 240Z debuterte vel omtrent samtidig i 1970. Den ble en skikkelig Hollywood-bil, Paul Newman, Tom Cruise, Gene Hackman og James Garner har alle eid en slik modell, og i for eksempel Bionic Woman og i en stor U2 video hadde bilen store roller. I USA, som alltid hadde det største Z-markedet, er det flere enn 62 Z-klubber med over 6.000 medlemmer. Da de skulle feire bilens 25 års jubileum arrangerte de et langt billøp tvers over Amerika. Men ikke rett over – når du så ruten på kartet dannet den en stor Z over hele USA. En av dem som var med på dette arrangementet var Shiro Nakamura, Nissans nye, 50 år gamle designsjef, med en fortid blant annet hos Isuzu. Dette er hans første møte med massene, og Z-bilen er nok en indikasjon på at tiden der Nissan representerte alt som var galt med konservativt design, er over. ”Ikke bare skal vi bli moderne, vi skal bli trendsettere”, lover han. Og et løfte til som er ganske forfriskende i et Detroit miljø: ”Retro skal vi aldri bli.” Foreløpig må du nøye deg med bildene av den nye modellen. Det vi i første omgang kan slå fast er at det er ganske åpenbart at designet både til denne og til Audi TT Coupe kommer fra den samme delen av verden, nemlig California. Det skal bli spennende å se om de ligner hverandre i resten også.
Bilde: design-skisse
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no
|