Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dodge lanserer ny Hyper-Viper For et år siden viste Dodge en ny prototype kalt Viper GTS/R. I år har de med seg produksjonsmodellen som blir lansert som 2003-modell. Det betyr at salget starter om halvannet år. I USA. |
||||||||||||||||
Det forplikter når Dodge nå skal lansere tredje generasjon av sin sportsbil. For forgjengeren har dominert GT2-klassen i racing de siste årene. Og Dodge lover å ikke skuffe med sin nye utgave. Det skal lavere vekt og kraftigere ytelser sørge for.
Med erfaring fra Le Mans Og det mangler ikke på verken slagvolum eller ytelser i neste generasjon Viper. Det sørger en 8,3-liters V10 med aluminiumsblokk og hele 500hk for. Den kraftige motoren er plassert under det karakteristiske lange Viper-panseret. En 6-trinns manuell gearkasse overfører kreftene til bakhjulene. Fra suksessrike dager på racerbanen har den hentet chassiset med uavhengig hjuloppheng, store hjul og solide bremser.
Tidløs Fra førerplassen føler du nærmest at du befinner deg i en løpsbil. En stor turteller dominerer instrumentpanelet sammen med et speedometer med skala som går til 220 mph (drøyt 350 km/t). En startknapp bringer tankene tilbake til gamle sportsbiler. Eller til et jetfly, og når du tråkker inn gassen skal følelsen, ifølge Dodge, være omtrent den samme som når du skyter deg ut med katapult fra et hangarskip. Vi tror dem! Viper er blitt en ekte roadster med helt åpent tak. Den gamle senterstolpen er fjernet, men fortvil ikke, du får med det sammenleggbare taket til bilen. Designerne har vært heldige med detaljene på nye Viper. Du ser tydelig at dette er en helt ny bil, men du vil aldri være i tvil om hva slags type bil. En ekte amerikansk racer – Dodge Viper. Synd at det norske avgiftssystemet gjør bilen umulig å selge her i landet, skjønt 500 hester på norske vinterveier ville neppe blitt noen stor suksess uansett.
Bilde: Lansering av Viper 2003
Av Terje Ringen – bilnorge.no
|