Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Enda en X – nå fra Honda Det er åpenbart at bokstaven X enda ikke er gått av moten. De av oss som trodde det var slutt da reklamebyrået døpte Exxon til Esso har nok tatt litt feil. I Detroit ser vi det helt tydelig. BMW lanserte sin X, Ford har sin EX, Nissan en FX, og Honda dukket opp med nok en ren X. |
||||||||||||||||
Forfriskende å høre hva som er målgruppen for Hondas nyeste konseptbil. X skal tiltrekke unge herrer i høyskole/college alder, sier produsenten. Ikke en gang snakk om kvinnekvotering. Unge menn! Det er en stor målgruppe vi snakker om. Hondas demografer forteller at det er 71 millioner amerikanere som er født mellom 1977 og 1994. Cirka halvparten er menn. X skal altså appellere til ca. en åttedel av USAs befolkning. Og så har de bare en eneste prototype å vise frem. Da blir det trangt.
Her har vi nok en crossover, noen av oss husker kanskje Crossover som et av de mest spennende platemerkene for 20 år siden, med folk som Flora Purim og en ung Chick Corea, men her snakker vi altså om noe midt mellom en pickup og en SUV. Bilen har en solid design, kan man si, minner på mange måter om ganske ”grove” design fra Tokyo for litt over et år siden, og viser at Honda ikke går av veien for et ganske industri-preget interiør. Mye pynt er det ikke, men grafikken er god. Interiøret er selvfølgelig gearet mot målgruppen: trådløs internet-tilgang, masse muligheter for avspilling og spill, og selvfølgelig nedlasting og avspilling av musikk fra nettet. Men bortsett fra all hypen, her er en av de friskere konseptbilene fra årets Detroit, og den kan i hvert fall ikke beskyldes for å være spesielt mye retro.
Bilde: Visepresident Tom Elliot avduker Honda X
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no
|