Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Rinspeeds Geneve-bombe Jeg går ut fra at jeg har de fleste med meg når jeg nå, midt oppe i Detroit-tid, antyder at nå er det snart på tide med nyheter fra Geneve-utstillingen. Den åpner jo tross alt den 1. mars! Jeg er glad for å kunne si at Rinspeed, i hvert fall, har hørt på meg. |
||||||||||||||||
Det er ikke mange detaljer Frank M. Rinderknecht har sendt med om sin nye Rinspeed Advantage R. Dette sveitsiske konstruksjons- og styling-firmaet har i mange år nå dukket opp med de mest bizzare konseptbilene på Geneve-utstillingen. Fra parafraser over Talboter med Figoni e Falaschi-karosserier til en-seters gatebiler til Pick Up’er med båter og Harleyer i samme design.
Årets blir en bitte liten greie, verdens laveste lover han (jeg er ikke overbevist – den er tross alt 97 cm høy). Det antydes også meget lav vekt, og kun et sete. Det blir ikke det eneste motorsykkelpreget, bilen er utstyrt med noe som heter DCCC, Dynamic Cockpit Control Concepts, det later til å være en pendelfunksjon som gjør at i hvert fall førermiljøet, med sete, krenger i den riktige retningen, akkurat som på en motorsykkel. I den anledninge er det åpenbart utarbeidet en helt ny opphengning. Hjulene står for øvrig på noen hi-tech dekk, Contis SportContact II. Designet kan vi alle se er ganske oppsiktsvekkende. Det er kanskje motoren også, men det kan vi ikke se. Derimot kan vi av beskrivelsen lese at dette er verdens første sportsbil utstyrt med en bivalent motor med CO2-nøytral takt som drives av fornybart drivstoff. Da jeg spurte han hva det betød ba han om at også vi måtte vente til hans neste release den 15 februar.
Stort bilde forfra
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no
|