Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Moro hos Mitsubishi, EVO 7 på plass Japanske Mitsubishi-butikker var åpne i helgen. Publikum skulle få lov til å beskue den nye EVO 7 som debuterte sent fredag. |
||||||||||||||||
Japanerne har et par firedørs Ferrarier i fåreklær. EVO-serien fra Mitsubishi er en av dem – det er vel få andre biler som til de grader har vært gjenstand for gråimport til England som nettopp den – og der vet de hvordan slike biler skal brukes.
Ny plattform = større hjulavstand Designerne har også hatt noe å si. Den forrige EVO var ganske rå, den nye er forholdsvis mye snillere. Fronten er ikke på langt nær så aggressive, flatene rundt hjulåpningene har ikke lenger det håndbankete preget, overhenget foran er blitt kortere og hekkspoileren er nå fiksert, den kan ikke justeres som i gamle dager. Interiøret er også mer sivilisert, selv om også denne nye modellen skal danne basis for Mitsubishis satsing i rally-løypa. Noen seks-trinns kasse ble det ikke, men en oppgradert fem-trinns skal ta seg av 383! Nm fra to-liters fireventils, twinturbo-motoren. Som selvfølgelig har sine 206 kW, maks av hva japanerne tillater, ved 6.500 omdreininger.
Avansert elektronikk Enorme 4-potters Brembo-bremser på 17 tommers skiver sørger for stoppavdelingen og forholdsvis aktiv fjæring er med på å holde hjulene på jorden. Selv om bilen ikke er i salg før den 3 februar har Mitsubishi satt opp prislapper også. Fullt utstyrt koster GSR-modellen 25.000 dollars, mens den spartanske RS koster 21.000 – begge radikalt under EVO 6 prisen. Den eneste skikkelige konkurrenten akkurat nå er Subarus WRX Sti. Mitsubishien byr på 5 kg/hk mens Subaru drar på 5,11 kg for hver hestekraft. Begge har selvfølgelig samme antall kW, 206, men Subaru har et litt lavere turtall på topp effekt, 6.400, og et lavere dreiemoment, 373 mot 383 Nm.
Liten tank Og for å gjøre bildet komplett: EVO 7 veier 1400 kg skrapa (40 kg opp i forhold til EVO 6) og den måler 4455 x 1770 x 1450 mm. Hjulene er også formidable, dimensjonen på dekkene er 235/45ZR17.
Må vente på rally-versjon
|