img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Moro hos Mitsubishi, EVO 7 på plass
Japanske Mitsubishi-butikker var åpne i helgen. Publikum skulle få lov til å beskue den nye EVO 7 som debuterte sent fredag.

Japanerne har et par firedørs Ferrarier i fåreklær. EVO-serien fra Mitsubishi er en av dem – det er vel få andre biler som til de grader har vært gjenstand for gråimport til England som nettopp den – og der vet de hvordan slike biler skal brukes.

Ny plattform = større hjulavstand
Den nye modellen er basert på den nye japanske Cedia-plattformen, som gir bilen større avstand mellom hjulene – i alle retninger – enn tidligere. På tross av at karosseriet er blitt enda stivere, så mye som 200 ekstra sveisepunkter bare i døråpningene gjør sitt. Bedre beregningsmodeller og masse lettmetaller har gjort karosseriet 40 kg lettere enn det gamle.

Designerne har også hatt noe å si. Den forrige EVO var ganske rå, den nye er forholdsvis mye snillere. Fronten er ikke på langt nær så aggressive, flatene rundt hjulåpningene har ikke lenger det håndbankete preget, overhenget foran er blitt kortere og hekkspoileren er nå fiksert, den kan ikke justeres som i gamle dager.

Interiøret er også mer sivilisert, selv om også denne nye modellen skal danne basis for Mitsubishis satsing i rally-løypa. Noen seks-trinns kasse ble det ikke, men en oppgradert fem-trinns skal ta seg av 383! Nm fra to-liters fireventils, twinturbo-motoren. Som selvfølgelig har sine 206 kW, maks av hva japanerne tillater, ved 6.500 omdreininger.

Avansert elektronikk
Det er vegg-til-vegg elektronikk her. Den sørger både for traksjon, du stiller selv inn hva slags underlag du kjører på, så sørger firehjulsdrift-systemet med den elektroniske flerplateclutchen i senter-diffen for å spre dreiemomentet mest mulig effektivt. Elektronikk sørger også for å holde en AYC, Active Yaw Control – som sjekker karosseriets forhold til bilens akser – i gang. Den bringer stabiliteten i svingene opp til nye høyder, og er sannsynligvis årsaken til at folk som Tommi Mäkinen snakker om 5% kjappere kurvekjøring. Monitorer antyder at EVO 7 kan operere med 8% høyere G-grefter enn EVO 6 kunne. Alle monner drar.

Enorme 4-potters Brembo-bremser på 17 tommers skiver sørger for stoppavdelingen og forholdsvis aktiv fjæring er med på å holde hjulene på jorden. Selv om bilen ikke er i salg før den 3 februar har Mitsubishi satt opp prislapper også. Fullt utstyrt koster GSR-modellen 25.000 dollars, mens den spartanske RS koster 21.000 – begge radikalt under EVO 6 prisen.

Den eneste skikkelige konkurrenten akkurat nå er Subarus WRX Sti. Mitsubishien byr på 5 kg/hk mens Subaru drar på 5,11 kg for hver hestekraft. Begge har selvfølgelig samme antall kW, 206, men Subaru har et litt lavere turtall på topp effekt, 6.400, og et lavere dreiemoment, 373 mot 383 Nm.

Liten tank
EVO har litt større både akselavstand og sporvidde, mens Subaru vinner på svingradius, 5,4 mot 5,9 meter – men man kan vel bruke håndbrems fremdeles? Det er imidlertid i km mellom påfyll at Subaru virkelig tar igjen. Mens EVO kjører 9,6 km. på hver liter gjør Subaru 10,4 km pr liter. Og selv om denne forskjellen virker marginal blir det annerledes i praksis når Mitsubishien bare fant plass til en 40 liters tank, mens Subaruen tross alt fikser 60.

Og for å gjøre bildet komplett: EVO 7 veier 1400 kg skrapa (40 kg opp i forhold til EVO 6) og den måler 4455 x 1770 x 1450 mm. Hjulene er også formidable, dimensjonen på dekkene er 235/45ZR17.

Må vente på rally-versjon
Men den firedoble verdensmesteren Tommi Mäkinen må slite med ”gammel” redskap en stund til, for WRC-versjonen av EVO 7 er først klar utpå høsten. På den annen side var jo ”gamla” god nok til å sørge for seier i Rally Monte Carlo for en uke siden.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer