Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
ARO Romanias få bilfabrikker ser ut til å ha en svakhet for skjold-formede emblemer. I hvert fall gjelder dette både Dacia og Aro. Men i sistnevntes logo står det bare Aro, som er en forkortelse av Automobil Romanesc (rumensk bil). |
||||||||||||||||
Fra papir til krigsmaskineri
Det begynte under 2.Verdenskrig da en papirfabrikk ble beordret til å bygge mitraljøser og propeller til IAR-fly. Da denne produksjonen ble nedlagt i 1952 tok en gruppe arbeidere initiativet til å bygge Romanias første serieproduserte motorsykkel der i stedet. Den første bilen, IMS-57, kom i 1957 og var en lett modernisert utgave av den russiske GAZ. To år senere ble modellen oppgradert, det samme skjedde i 1964 med modellen M-461, og året etter ble de første 2000 Aro-bilene eksportert (til Colombia og Kina). M-461 var etter forholdene en suksess; over 80.000 eks ble bygget fram til 1975. Underveis sikret de seg seire i offroad-trials både i Europa og USA. Fra 1966 bygde Aro imidlertid en mer komfortabel offroader, den første i 24-serien. Den ble oppdatert igjen og igjen gjennom årene, og ved en sammenligningstest som Ford foretok for denne kategori biler i 1972 oppnådde Aro 24 å bli toer i poengsum etter Range Rover.
Økt eksport I 1980 kom Aro med en mindre modell, type 10, som hadde et moderne design og mange Dacia-biter under skallet, inkludert en 1,4-liters motor. Etter hvert kunne også denne modellen fåes med dieselmotor fra VW eller Pegaso. Også type 10 er fortsatt i produksjon, det samme er en bakhjulsdreven lettvektsversjon av den som kom i 1990-årene og bærer det kledelige navnet Spartana.
FOTOALBUM: (Klikk for store bilder)
|