Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bertone trekker nordover Forleden dag hørte vi at Pininfarina bygger sin Geneve-modell på en mulig Citroën. Og hva gjør Bertone, som egentlig er Citroëns mann? Jo – han inngår nye allianser med svenske SKF og finske Nokia. |
||||||||||||||||
Bertones Geneve-prototype er døpt Filo – det betyr tråd på italiensk, eller kabel. Poenget er at her har han i første rekke bygget en nær-fremtidsbil, en typisk controlled-by-wire-konstruksjon, der alle kommandoer foregår ved hjelp av små amperer i fili (som er italiensk for flere filoer).
Derfor er det ikke noe ratt du finner midt i interiør-skissen, og hadde du kunne se innunder dashbordet hadde du ikke kunnet se noen pedaler heller. All kommando skjer ved hjelp av en konsoll, som mange av dere vil kjenne igjen fra dataspill – slik at man kan nok trygt fastslå at dette ikke akkurat er en bil for 68-generasjonen. Det som er spesielt spennende her er at Bertone har slått seg sammen med SKF og Nokia i utvkling av denne bilen. Nokia på grunn av alle telematics-elementene i denne bilen, og SKF, Svenska Kullager Fabriken – som i sin tid var med på å legge grunnlaget for Volvo – fordi de begynner å komme med ganske avanserte ideer om for eksempel intelligent opphengning. I tillegg har Bertone jobbet sammen med amerikanske Bose også, og man behøver ikke ha mye greie på lyd for å ane at det samarbeidet nok har med interiør vellyd å gjøre. Siden vi nå har plassert Pininfarina og Bertone i Geneve – som åpner i slutten av måneden – venter vi bare på Italdesign. Du skal få beskjed så snart de har noe å fortelle.
Bilde: Bertone Filo eksteriør
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no
|