img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
ARROWS
Fra et rent sportslig synspunkt fortjener Formel 1-teamet Arrows litt mer beundring enn de fleste av sine konkurrenter: Sjelden har noe lag hatt en vanskeligere start og holdt på så lenge og hele veien oppnådd så lite.

I skyggen av Shadow
Da Shadow-teamet i 1977 bare kunne vise til en F1-seier gjennom hele sin karriere, brøt flere medarbeidere ut for å danne Arrows-teamet til påfølgende sesong. Navnet er skapt av etternavn-initialene til denne gruppen: Franco og Christine Ambrossio, Alan Rees, Jackie Oliver, Dave Wass og Tony Southgate.

Det ble bråk umiddelbart: Shadow saksøkte Arrows for å ha kopiert førstnevntes chassis-design, og Arrows ble nødt til å bygge en annen bil. I september samme år ble Arrows’ førstekjører Ricardo Patrese suspendert fra F1 for to løp etter anklage om å ha forårsaket Monza-ulykken som kostet Ronnie Peterson livet. Arrows var heller ikke i stand til å skaffe andre førere av Patreses kaliber, Jochen Mass var den som kom nærmest i de første årene. I 1979 greide de å ende som nr. 5 og 6 respektive i GP-løp, men før 1982 hadde begge disse hoppet av laget. Det samme gjaldt forresten Southgate. Alt de til da hadde oppnådd, var en pole position og tre annenplasser ved Patreses hjelp.

Selv i 1984, da Arrows både bygde en bedre bil og fikk en kraftig BMW-motor (mot tidligere Ford), uteble resultatene. 1988 ble lagets beste år til nå, da de ved hjelp av en Megatron-motor samt herrene Eddie Cheever og Derek Warwick tok femteplass i konstruktør-VM.

Fotarbeid
På motorsiden gikk Arrows tilbake til Ford i 1989, og i slutten av samme år trådte det japanske byggekonsernet Footwork til som hovedinvestor i teamet. Fra 1991 fikk også bilene hete Footwork, og ikke et eneste poeng ble høstet til tross for at både Brian Hart- og Mugen-motorer ble installert midt i sesongen. Bilene kvalifiserte bedre, men race-resultatene forble tynne, pengene rant unna, kjørernes lojalitet likeså og i 1994 trakk Footwork seg ut men teamet beholdt likevel navnet ut 1996-sesongen.

Walkinshaw, Hill og Yamaha
Arrows-navnet ble tatt opp igjen, laget hanglet videre og ble i 1996 kjøpt av Tom Walkinshaw, som oppsiktsvekkende nok ikke bare sikret seg Yamaha-motorer, men også regjerende verdensmester Damon Hill til neste sesong. Sannsynligvis noe av det dummeste Hill har gjort, for karriereutviklingen hans ble nærmest katastrofal.

Siden da har verken egenutviklet motor eller en Supertec V10 fått laget nærmere noen GP-seier. Bedre ble det ikke da de byttet til tidligere Peugeot motorer under betegnelsen Asiatech. Og akkurat som laget har vinglet, har det vært vanskelig å få grep på hva som er deres egentlige merkelogo. En orange bakgrunn (etter deres hovedsponsor) med navnet Arrows i sorte bokstaver og et fargefelt som går fra hvitt til svart med en oransje stripe i, er noe av det nærmeste man kommer.

Det mest gøyale Arrows noensinne har fått til av konstruksjoner er sannsynligvis deres F1-avledede 3-seter AX3.

Trist sorti
De økonomiske problemene tårnet seg opp for Arrows i 2002. Allerede i årets første løp ble både Frentzen og Bernoldi stående på startstreken med motorstopp. Begge kom seg i gang et stykke ut i løpet, men ble siden disket. Teamet fikk hanglet seg gjennom første del av sesongen, men i Frankrike GP var kassen så skrapt at Frentzen og Bernoldi kun kjørte én runde hver i kvalifiseringen, noe som ikke ga dem tider innenfor 107%-regelen og medførte at de, helt planmessig, ikke fikk starte i søndagens løp. Penger spart.

I neste løp, Tyskland GP kvalet de som normalt, men begge bilene måtte bryte med tekniske problemer. I Ungarn tre uker senere var teamet helt fraværende, offisielt grunnet samtaler med en potensiell investor.

Siste gang vi så Arrows i paddocken var på Spa hvor de rigget opp sine trailere og inntok en sentral plass i salgsområdet utenfor hovedporten, men før treningen startet fredag var teamets trailere og førere forduftet fra banen. Det eneste som ble igjen var salgsboden.

Få uker senere var det definitivt slutt for Arrows F1, noe som medførte et konkursras i flere av selskapene Tom Walkinshaw kontrollerte.

Et par av de siste monocoquene Arrows lagde, dannet grunnlaget for 2006-modellene fra det nystartede teamet Super Aguri i 2006. Men det skyldtes mer hastverk med å få ferdig en bil enn chassisenes fortreffelighet - for i F1 går utviklingen fort.

FOTOALBUM: (Klikk for store bilder)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer