Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Italdesign gjør Aston Dette er moro. Jeg kan ikke huske sist en italiensk karosseriskredder har tatt for seg Aston Martin. Til Geneve skal Giorgetti Giugiaro gjøre det. |
||||||||||||||||
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no
Bertone og Touring hadde noen Aston Martiner i 50- og 60-årene. Touring på opprdrag fra fabrikken, Bertone som ren spekulasjon, blant annet for "Whacky" Arnolt - han med Arnolt Bristol'ene. Så hadde vi selvfølgelig Zagatobilene, de med karosserier som satt tettere rundt bilen enn buksa gjør rundt rumpen på en spansk matador. Og så fikk vi igjen en litt merkelig Zagato/Aston Martin renessanse i 80-årene da de daværende Aston Martin-eierne bestilte noen korte serier fra Zagato. Victor Gauntlett og Peter Livanos ble de to som reddet Aston den gangen, den siste var en god kompis av Petter Sundt, som vel er en av de største Aston-kjennerne her i landet. Nå har altså Italdesign bestemt seg for å gjøre sin Aston Martin. Etter at de ikke har fått napp verken på VWs W12 prototype eller på Bugattien, er det kanskje lurt å tenke Superbil for en annen stor produsent? Og det later jo ikke akkurat til at Ford vil bruke sin Ghia-filial til å bygge noe spesielt Aston-aktig, de må nøye seg med Ka. Så kanskje er det en strategisk beslutning som ligger bak denne 20/20, som den heter, som skal vises i Geneve. Konstruksjonen er ganske morsom. De har tatt en DB7 Vantage (V12, 5,9 liter, hele pakka) og bygget sin egen space frame i aluminium. På rammen har de bare hektet diverse karosseriplater i kullfiber eller plast og vips har man en ny Aston Martin. Det blir presisert at dette er et rent Italdesign-prosjekt, uten noen forbindelse med produsenten av bilen. Men det fortelles også på de restaurantene der man finner designfolket i Torino, at Premier Car Group-folkene har blitt imponert av hvordan Italdesign ser Aston Martins design-fremtid.
BILDER:
|