Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
El-sport fra Suzuki Egentlig er dette en urgammel reprise. Men vi har vel ikke vist det før, og den har ikke vært i Geneve før. Men selv om den debuterte i Tokyo i 1999, og altså er et fossil, står den fremdeles som en påla. Og er spennende teknisk. |
||||||||||||||||
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no
Foto: Rune Baashus Suzuki har gjort en glimrende liten sportsbil før, Capuccino. Den ble aldri eksportert, men finnes i nesten 1000 eksemplarer i England, dit den ble grå-importert i seriøs form. Merkelig at ingen har brukt-importert den hit. Den er jo virkelig 90-årenes svar på Austin Healey Sprite. Dette her er ikke det. Selv om det er en liten, åpen to-seter vi snakker om, så er den i grunnen mer en teknologibærer enn en sportsbil. Den er el-drevet, ved hjelp av en hybrid-pakke som Suzuki har fått låne av grandonkel, Generalen. GM er jo sterkt opptatt med slikt utviklingsarbeide og har ikke noe imot å bidra med systemene til alle de fabrikkene han har noen forbindelse med. EV-Sport heter den, ikke uventet, og den har jo selvfølgelig noen spesifikasjoner som er forholdsvis teoretiske, siden vi aldri kommer til å få tak i denne bilen. Men derimot fortelles det at de planlegger noe ganske spesielt når de neste år skal feire 50 år med motoriserte Suzuki’er (den første var en motorisert sykkel, ”Power Free”, men da var bedriften allerede 45 år gammel). Det hadde ikke gjort noe om det ble en ny Capuccino, med eller uten hybrid. La det også være nevnt at hos den norske Suzuki-importøren står det nå en hel-overhalt og nyrestaurert (av alle ting) Kewet el-bil. Kanskje er strøm-interessen der blitt så stor at de klarer å få over EV-Sport for å se nærmere på teknologien. I så fall har de lovt å si fra.
Stort bilde forfra
|