Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mazda Espanol Faktisk hadde vi ventet at de hadde sagt det under Geneve-utstillingen, men der ble det bare hvisket. Etter at en avis skrev det som ble hvisket, innkalte Mazda til pressekonferanse kl. 0800. Da ble det bekreftet. Ford-fabrikken i Valencia skal produsere Mazda. |
||||||||||||||||
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no
Mazda har lenge sagt at yen-kursen dreper dem. Derfor ønsket de å sette i gang produksjon i Europa. Noen problemer med å finne produksjonskapasitet her, ville det ikke bli. Ford, som eier en tredel av Mazda, har ganske mange ledige samlebånd for tiden, som de gjerne stiller til disposisjon. Etter å ha sjekket alle mulighetene var det Köln og Valencia som sto igjen, og japanerne foretrakk altså Cerveza fremfor Bier, Viño fremfor Wein. Mazda har også sagt at de modellene som skal bygges i Europa, og som kommer på nett sent neste år, vil ha et solid antall deler felles med Ford, og at verdien av de komponentene som skal hentes fra Japan vil være under 10% av samlet kost. I Valencia produseres i dag Focus og Ka, og neste generasjon Fiesta skal også dit. Det er vel sannsynlig at den kommende EuroMazda vil dele plattform med en av de minste, og at den skal selges i B-segmentet. 40.000 biler årlig skal det startes med, men Valencia vil ha en kapasitet på 100.000 biler pr. år.
Markedet oppfattet ikke det positive i dette budskapet. Mazda-kursen sank mens Tokyobørsen totalt steg. Kanskje syntes de budskapet kommer vel sent, den stadig synkende yen-kursen mot Euro gjør det mindre lønnsomt hver dag, å sette opp produksjon i utlandet.
Bilde: Valencia fabrikk
|