Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Edonis på Pax-røtter Takket være Michelin fikk det som nok kan bli verdens raskeste gate-tillatte bil en beskjeden utstillingsplass i Geneve. Bilen ble satt på Michelins Pax-dekk, Michelin trykket pressemappen, og Michelin sørget for at det ble ryddet plass til en Pax-stand, med bil, ved inngangen. |
||||||||||||||||
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no
Dette er vel noe av det mest eksklusive blant det eksklusive. Bilen er bygget på de 21 autoklav-bakte kullfiber-chassisene som ble etterlatt da Bugatti EB 110-eventyret kollapset. Så flere enn 21 biler kommer man ikke til å bygge. Det dramatiske karosseriet ble skisset opp av Marc Deschamps, som var designsjef hos Heuliez Torino-avdeling, inntil den virksomheten forsvant i fjor. Hele bilen ble utviklet av et selskap som heter B Engineering, som kun er satt opp for dette prosjektet. Bilen er forholdsvis konvensjonell. En twin-turbo motor på 3,8 liter rett bak førerens høyre øre kan produsere inntil 680 hester. I motsetning til Bugattien drar den bare gjennom bakhjulene, men det gjør den effektivt nok. Herrene bak prosjektet lover null-til-hundre på under fire sekunder og en toppfart på godt over 360 km/t når bilen vender tilbake fra en sertifiseringstur på den store Nardo høyfartsbanen i Syd-Italia. Og så dukker de frem, mennene bak prosjektet. Direktøren, Federico Trombi møtte vi i sin tid hos Bugatti, der han delte bilbransjens mest spennende privatsekretær, Karen Angus het hun og ikke så helt lite rødhåret, med Bugatti-gründeren Romano Artioli. I dag er hun hos engelsk Porsche, med fire måneder gammelt barn, Artioli eier fremdeles 10 prosent av Lotus og Trombi bygger altså 21 Edoniser. Styreformann heter Marc Borel, han hadde også i sin tid en toppjobb hos Bugatti, og er i dag engasjert hos Lotus. (”Nei, dette er ikke noen typisk Lotus-konkurrent”, antyder han.) Og tredje mann er teknisk sjef, han som har stått bak både sluttdesign og teknikk. Vi kan liste opp en lang rekke førsteklasses konstruksjoner Nicola Materazzi har gjort, F 40 og GTO Evoluzione hos Ferrari, for eksempel. Men det som har imponert oss mest fra hans hånd, er Grand Prix 500 kubikkeren fra Cagiva og tidligere arbeider med de store og tunge to- og tre-sylindrede Laverdaene. Hvis denne bilen er like rå, og krever like mye av ominerende førere som syklene hans krevde, er dette en av de få superbiler vi kunne ha lyst til å prøve. Vi banker på hos B Engineering, rett ved siden av den fantastiske, men nå helt øde, Bugattifabrikken nord for Modena, i Campogalliano, neste gang vi er på de kanter.
Stort bilde forfra
|