Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Keinath fra EDAG En av de virkelig nye bilene i Geneve var et EDAG-design bygget av Keinath på Opel V6 basis. Hørtes det kjedelig ut? Det er det langt fra. |
||||||||||||||||
Keinath kjenner vi også i Norge. For ti års tid siden bygget de noen av Norges mest fleksende cabrioleter – ikke rart at vi ikke ser mange av dem nå. Du kjøpte en ny Ascona her, så sendte du den til Keinath i Reutlingen, der de kappet toppen og ikke gjorde særlig mer, og så tok du med bilen hjem, glemte å vise den, og hadde samtidig glemt alt om moms på merarbeidet.
Én sommer holdt kanskje gleden, men så begynte det virkelig å knirke, frontruten å sprekke, og taket ble vanskelig å få på. Den, og de gamle cabrioletene på K-Chrysler basis er ganske fjernt fra ønske-brukt. Men Keinath har alltid vært på Geneve-utstillingen, enten med produksjonsbiler, eller med rene prototyper. Og i stadig økende grad av en påtagelig økende kvalitet. Både teknisk og estetisk. Årsaken er ganske enkel: et stort tysk engineering-firma, som leverer til verdens bilbransje, bruker Keinath som visittkort. EDAG tegner og konstruerer den, og så bygger Keinath den. Noen ganger i ett eksemplar – som fjorårets lekre firedørs limousine, noen ganger i hundrevis, som den p.t. aktuelle GT/R. med nedsenkbart ståltak. Årets modell er også ment å bli en produksjonsmodell. En lekker 2+2 coupé med mini-Astonpreg forfra og mini-Ferraripreg bakfra, men allikevel med en helt egen personlighet. Tidløs vakker kaller skaperne dette designet, og forteller om 1320 kg, 428x184x123 cm og 220 hester fra 3,2 literen og nulltilhundre på 6,3 med manuell kasse og 248 km/t. Mens dette var EDAG-utgangspunktet er Opel-spesialist Keinath allerede i gang med å skohorne en V-åtter inn i denne bilen.
I gamle dager hadde tyskerne et merke som het Bitter, som foredlet Opeler – noen av dem er klassikere i dag. Sakte og sikkert begynner Keinath/EDAG å få den samme posisjonen.
|