img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
DE TOMASO
For de fleste sportsbilentusiaster er modellnavnet Pantera bedre kjent enn merket bak modellen, De Tomaso. Og ser man på opphavsmannen bak merket, Alejandro De Tomaso, er de flestes kunnskaper blant italofile nærmest null sammenlignet med hva de vet om for eksempel Enzo Ferrari.

Alejandro De Tomaso ble født i Buenos Aires i 1928 som medlem av en rik spansk-italiensk kvegranch-familie, som i 400 år hadde stått på toppen innen argentinsk landbrukspolitikk. Denne bakgrunnen er årsaken til at De Tomaso-logoen består av familiens svijern foran det argentinske flagget. Enkelte har ønsket å lese jernet både som en T (Tomaso) og som en I (for Isis, hans forkortelse for Isabelle, den latinske formen av Elizabeth, hans kones navn), men det ligger neppe noe i dette.

Kveg og racing
Det var i studietiden at unge Alejandro fant ut at han ikke bare ville følge familiens forventninger om å bli kvegbaron: Han ville også bli racerkjører på linje med det tidlige 50-tallets argentinske folkehelter Fangio, Gonzalez og Marimon. De Tomaso fikk låne noen italienske biler til lokale løp, men før det ble sving på denne karrieren luftet han frimodig sine politiske synspunkter i studentavisen Clarin. Standpunktene harmonerte dårlig med de som landets diktatorpar Juan og Evita Peron hadde (Che Guevara var blant De Tomasos studiekamerater), og i 1955 reiste den da 27 år gamle De Tomaso fra landet, fra regimet og ikke minst fra kone og tre barn.

Han valgte å lande i Modena, den gang sportsbilentusiastenes ubestridte Mekka. Her møtte han den amerikanske racerkjørersken Elizabeth Haskell, som De Tomaso dannet et team med og i 1957 giftet seg med. På banen fikk De Tomaso for øvrig tilnavnet ”Il Insano” – den vanvittige. Til tider passet det bra: Under Sveriges GP for sportsvogner samme år ble han så rasende over å bli fravristet ledelsen at han parkerte sin bulkete bil i depotet, for så å løpe ut på banen hver gang lederbilen passerte for å prøve å spytte på føreren.

Stort sett kjørte De Tomaso-paret Maserati- og OSCA-vogner, og Alejandro hadde en ledende rolle i OSCAs konstruksjonsavdeling. Men i 1959 bygde han et lite verksted i Albareto utenfor Modena for å bygge sine egne formel- og racersportsbiler med motorer fra OSCA, Alfa Romeo, Fiat og forsøksvis DKW.

Egen bilproduksjon
Da Formel 1-klassen fikk 1,5 liters-motorer i 1961 oppgraderte De Tomaso Formel 2-bilene sine til å delta i enkelte F1-løp. Teamets fire kjørere var lite kjente (Nino Vaccarella ble riktignok berømt senere på 60-tallet), og etter å ha hengt med uten antydning til suksess, selv med Ferrari-motorer, trakk De Tomaso seg ut av racing i 1963 for å prøve seg på serieproduksjon av sportsbilen Vallelunga. Før dette hadde De Tomaso imidlertid blitt lagt merke til for endel eksentriske formelbil-prosjekter, så som en Indy-racer, en 8-sylindret 1,5-liters boxermotor og en halv-monocoqueløsning som i hvert fall etter planene skulle ha blitt bygget i magnesium.

Vallelunga var en toseters coupé som debuterte på Torino-utstillingen i 1963. Den var oppkalt etter den kjente racerbanen utenfor Roma, der De Tomaso hadde presentert sin første Formel 1-bil to år før. Bilen hadde fantastiske linjer som minnet om en krympet Ferrari 250 LM. Rammen besto av et firkantet sentralrør, ikke ulikt det som Lotus Elan hadde med en gaffelåpning i hver ende, men i Vallelunga satt en 105 hk Ford Cortina-motor bak, som en forlengelse av røret. Valget av motorleverandør skyldtes forresten til stor grad at De Tomaso hadde blitt kompis med ikke ukjente Carroll Shelby.

Med Vallelunga hadde De Tomaso funnet sin endelige oppskrift: Sentralramme, oppsiktsvekkende linjeføring og iltert, men standardbilbasert maskineri. Men det gikk smått med serieproduksjonen: Bare litt over 50 eksemplarer ble bygget. Men ved hjelp av svigerfamiliens midler skrudde Alejandro De Tomaso ambisjonene sine opp enda et hakk ved å konstruere nye prototyper og la Ghia-designeren Giorgetto Giugiaro få oppgaven å bygge stilstudier som passet til Fords 2-liters firere og 5-liters V-åttere. Senere overtok De Tomaso Ghia.

Cobra-sluker
For De Tomaso ville nå lage en bil med amerikansk motor for det amerikanske markedet, men med italienske linjer og finesse. Iso Rivolta var allerede i gang med samme idé og bygde biler med både GM- og Chrysler-motorer, men Iso hadde ennå ingen midtmotorbil. Så, på Torino-utstillingen 1966, slapp De Tomaso bomben sin, Mangusta-modellen. Mangusta betyr mungo, det indiske pattedyret som spiser kobraer! Det sies at Carroll Shelby smilte lurt da han fikk høre De Tomasos navnevalg….

Mangustaen minnet imidlertid langt mer om Lamborghinis Miura og Fords GT 40 av utseende enn om en Shelby Cobra, og den kunne ikke holde følge med noen av dem. Likevel var designet nok til at modellen var det hippeste på hjul som kunne kjøpes for penger i noen måneder framover. Særlig glasstaket (gammel Ford-finesse) og det langs-hengslede motorlokket med split-window bakrute vakte oppsikt. Kjell Quales salgsnett i California bestilte hele 200 eksemplarer, og det varte ikke lenge før Ford kjøpte 80% av både De Tomaso, Ghia og Vignale.

Dette ga De Tomaso armslag til å drive med mange andre forsøk, for eksempel små elbiler. I 1970 kom også to ”ekte” De Tomasoer med frontmotorer og fornemme stedsnavn, Deauville (med Jaguar XJ6-linjer) og Longchamp (med Mercedes-Benz SL-linjer).

Comeback i F1
1970 var også året da De Tomaso forsøkte et comeback i Formel 1. Prosjektleder var Giampaolo Dallara, som senere ble storleverandør av racerbiler til amerikanske serier. Eieren og lederen av teamet var en fyr ved navn Frank Williams. Førerne var Piers Courage og Brian Redman, begge av et bedre kaliber enn de som De Tomaso hadde måttet ta til takke med i de tidlige 60-årene.

Starten på sesongen ble som ventet uten antydning til poengplass, og i årets femte GP-løp, på Zandvoort utenfor den Haag, inntraff tragedien da unge Courage kjørte seg i hjel. Tim Schenken overtok plassen hans for resten av sesongen, men Alejandro De Tomaso hadde mistet F1-gnisten etter ulykken og befattet seg ikke mer med Formel 1 etter 1970.

Pantera
Mangusta var mer en grand touring-bil enn en gateracer. For eksempel begynte snuta å løfte seg allerede ved 140 km/t dersom man ikke monterte en ekstra spoiler. Men en etterfølger var på gang. Den hadde selvbærende karosseri, enda kraftigere V-åtter, bedre (Tom Tjaarda-designet) aerodynamikk og ble presentert i 1971 som Pantera (panter).

Med en toppfart på over 280 km/t (GTS-utgaven), langt lavere pris enn Ferrari, Lamborghini og Maserati, og med Fords kapital og Lincoln-Mercurys amerikanske forhandlernett i ryggen fant Pantera over 10.000 nybilkunder i løpet av sin produksjonstid fram til 1996. I 1972 sørget modellen for De Tomasos største suksess i racing da merket ble nummer 2 i det internasjonale GT-mesterskapet etter at Mike Parkes vant på Imola og Clay Regazzoni på Hockenheim.

Kvaliteten på serie-Panteraene var imidlertid så som så, særlig på de første årgangene, og de rustet i uhyggelig grad. Den amerikanske merkeklubben var imidlertid sterke på å finne både holdbare og økonomisk overkommelige forbedringer, og i dag er Pantera en temmelig ”trygg” samlerbil. Rundt 1978 ble merket også forsøksvis importert til Norge av Bil og Bildeler AS.

Skilsmisse og oppkjøp
På forretningssiden gikk det opp og ned. Etter skilsmisse fra Ford i 1974 sank Pantera-omsetningen, og to år etter kjøpte De Tomaso Maserati av Citroën for å putte Maserati-motorer i Longchamper og kalle dem Maserati Kyalami (etter GP-banen i Sør-Afrika). Andre overtakelser var Innocenti (som bygde BLMC-produkter i Italia) og mc-fabrikkene Benelli og Moto Guzzi. Dette ble vel meget å håndtere. De Tomasos økonomi begynte å vingle stygt, modellutvalget ble redusert til bare Pantera i 1988, og Maserati ble solgt til Fiat to år senere.

I 1994 ble det tent to nye håp i form av midtmotor-coupeen Guara (med 4-liters BMW V8-maskin og en ”videreutviklet” sentralrørramme!) og den frontmotoriserte, åpne Bigua (med 4,6-liters Ford V8). Et partnerskap ble innledet mellom De Tomaso og den mangeårige California-importøren Kjell Quale, men det endte kort og brutalt med full splitt i 2000.

Quale relanserte Bigua-modellen som Quale Mangusta, mens De Tomaso fortsatt bygger Guara under sin egen logo. I dag er De Tomaso den eneste Fiat-uavhengige italienske bilfabrikken, og gamle Alejandro sitter fremdeles bak rattet. Det skal bli spennende å se om han vil holde stø kurs framover.

Dette har skjedd:

  • Alejandro de Tomaso er død
  • De Tomaso lagt ned

    Norsk Sportsvogn Klubb

    toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

  •  

     
    img img img img
    toppsak-bilde
    Snart kan du bestille Enyaq Coupé
    Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
    Les mer
    layid-bilde1
    BMW fornyer SUV-toppen
    Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
    Les mer
    layid-bilde2
    Snart kan du bestille Aygo X
    Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
    Les mer
    layid-bilde3
    Solterra klar for bestilling
    Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
    Les mer
    layid-bilde4
    Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
    Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
    Les mer
    layid-bilde5
    Sporty alternativ med stjerne i grillen
    Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
    Les mer
    layid-bilde6
    Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
    Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
    Les mer
    layid-bilde7
    Hyundai oppgraderer bestselgeren
    Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
    Les mer
    layid-bilde8
    Sterkt forsinket til Norge
    Les mer
    toppsak-bilde9
    Første elbil fra AMG i salg
    Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
    Les mer
    layid-bilde10
    Nytt alternativ fra Maxus
    Les mer
    layid-bilde11
    Norsk lansering for ny C-Klasse
    Les mer
    layid-bilde12
    Bestillingsklar Mercedes EQB
    Les mer
    layid-bilde13
    T-Roc i ny tapning
    Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
    Les mer
    layid-bilde14
    Salgsstart for Volkswagen ID.5
    Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
    Les mer
    toppsak-bilde15
    Smell for ladehybrider i 2022
    I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
    Les mer
    layid-bilde16
    NIO åpner for bestilling
    Les mer
    layid-bilde17
    Cupra Born er priset og salgsklar
    Les mer
    layid-bilde18
    Første ladbare hybrid fra Lexus
    Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
    Les mer
    layid-bilde19
    Nissan har priset Ariya
    Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
    Les mer
    layid-bilde20
    Kia favner bredere med nye EV6-varianter
    Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
    Les mer
    layid-bilde21
    Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
    Les mer
    layid-bilde22
    Toyota Yaris Cross klar for Norge
    Les mer
    layid-bilde23
    Polestar senker prisene
    Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
    Les mer
    layid-bilde24
    Snart kan du bestille EQS
    Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
    Les mer
    layid-bilde25
    Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
    Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
    Les mer
    layid-bilde26
    Bestillingsklar Yaris Cross
    Les mer
    toppsak-bilde27
    Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
    Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
    Les mer
    layid-bilde28
    Gunstige priser på ny MG
    Les mer
    layid-bilde29
    Nå kan du bestille ny Polo
    Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
    Les mer
    layid-bilde30
    Vy utvider bilutvalget
    Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
    Les mer
    layid-bilde31
    Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
    Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
    Les mer
    layid-bilde32
    Volvo åpner for bestilling av C40
    I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
    Les mer
    layid-bilde33
    VW oppdaterer Tiguan Allspace
    Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
    Les mer
    layid-bilde34
    Nå dumpes prisen nok en gang
    Les mer
    toppsak-bilde35
    Mange fikk sin nye bil i april
    Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
    Les mer
    layid-bilde36
    Økt potensial for Norges mest solgte
    Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
    Les mer
    layid-bilde37
    Nå er de første prisene klare
    Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
    Les mer
    layid-bilde38
    Volvo vil over til netthandel
    Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
    Les mer
    layid-bilde39
    Tesla vil ha enda større del av kaka
    Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
    Les mer