img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Bils test av 10 sommerdekk
Bils redaktør Kjell Magne Aalbergsjø er ansett som den mest anerkjente dekktester i Norge. Med mange års erfaring med dekk- og biltester er ingenting overlatt til tilfeldighetene når Kjell Magne tester dekk. Vi presenterte sommerdekktesten i Bils marsutgave og legger den nå ut på Bilnorge.

Testresultat og omtale av hvert enkelt dekk finner du i linkeboksen til høyre.

Vannet skiller
På tørr vei er forskjellene mellom våre 10 testdekk minimale. På vått er det derimot svært store forskjeller, og velger du feil dekk er det all grunn til å være årvåken.

Vannspruten står høyt idet Golfen passerer det 25 meter lange feltet med 8 mm dypt vann. Tommy Rustad holder jevn sving rundt den store sirkelen, men likevel havner vi to meter til side for det valgte sporet før vi igjen er på tørr asfalt og dekkene får tak. Vannplaning i sving er bare en av testene vi har utsatt våre 12 testdekk for. Vannplaning rett frem, handling på våt og tørt, samt bremsing på våt og tørr asfalt inngår også, pluss en subjektiv vurdering av komforten på grov og ujevn asfalt.

Vannplaningstestene avslører at det er store forskjeller mellom de beste og dårligste dekkene. Mens referansedekket vårt, Michelin Pilot Primacy i dimensjonen 195/65R15, vannplaner ved 85 km/t vil det beste dekket tåle 97 km/t før det flyter oppå det 7 mm dype vannet. Det dårligste dekket vil ha pro- blemer med veikontakten allerede ved 74 km/t.

I vannplaningstesten i sving er forskjellene like dramatiske. Mens vår referansedekk mister grepet ved ca 74 km/t, vil det beste dekket ha styring helt til 84 km/t, mens det dårligste dekket mister kontakten med veien allerede ved 62 km/t.

Det er ikke bare når regnet øser ned slik at veien er dekket av vann at dekkene settes på prøve. Også fuktig asfalt er krevende, noe både bremsetesten på våt asfalt og kjøringen på den våte handlingbanen avslører. Vi har kjørt testene på vått to ganger, først på Rud- skogen i øsende regnvær, deretter har vi kjørt noen av testdekkene om igjen på Goodyears testbane i Mireval. På Rudskogen var Sten Erik Nilsen sjåfør, i Mireval stod Tommy Rustad for rattingen.

Store forskjeller på vått
Grunnen til at vi har kjørt enkelte av dekkene to ganger skyldtes rett og slett at noen var så dårlige at vi ikke helt stolte på våre resul- tater. Nå viste det seg at resultat-ene fra våre første tester stemte, de dårlige dekkene var dårlige også i Frankrike, på samme måte som de gode også var best der.

Når vi får forskjeller på 9% mellom beste og dårligste dekk på den våte handlingbanen kan det virke beskjedent, men forskjeller som er større en 3% er merkbare for en normalbilist. Det dårligste dekket er så glatt at du merker det ved normal kjøring, for eksempel i rundkjørin-ger. Like viktig som rundetidene, er testsjåførenes subjektive vurdering. Får du tydelig forvarsel eller slipper dekket brått, er viktig å vite. Vi øns-ker dekk som har en myk slippgrense slik at sjåføren har mulighet til å korrigere og forutse understyrings-tendens og skrenser før de oppstår. Styreresponsen og sidegrepet inngår også i vurderingen. Vi vil heller ha et dekk med moderat rundetid, men som er enkelt å hanskes med, enn et raskt dekk som slipper brått og er vanskelig å kontrollere.

Bremsetesten har høy prioritet i både utførelse og ved vår totalvurdering av dekkene. Alle forstår viktigheten av å kunne stoppe raskt, og vår test avslører store forskjeller mellom beste og dårligste dekk på dette området. De to dårligste dekkene ved bremsing på våt asfalt har faktisk 5,9 meter lengre bremsestrekning enn referansedekket og 7,6 meter lengre bremsestrekning enn det beste dekket i denne testen.

På tørt føre er ikke forskjellene like dramatiske og testsjåførenes subjektive vurderinger tillegges større vekt enn rundtiden på banen. Som på vått føre, er bremseegenskapene viktige også på tørt føre, men forskjellene mellom det beste og det dårligste dekket er mye mindre på tørr asfalt. Mens det beste dekket stopper på 23,2 meter ved bremsing fra 80 km/t, bruker det dår- ligste dekket 25,5 meter, bare drøyt 2 meter mer.

Vekt på komfort
Da vi plukket ut dekk til vår test, var utgangspunktet at vi skulle ha dekk med god komfort. Vi ønsket dekk med hastighetsmerking H (210 km/t), men endte opp med en lett blanding. Michelin Pilot Primacy leveres med hastighetsmerking H og V (240 km/t), men da vi startet vår test var bare V-dekket tilgjengelig. Også Goodyear Eagle Ventura er et V-dekk, mens de resterende, også det sportslig Michelin Pilot Exalto, er H-dekk.

Komforten ble vurdert subjektivt ved at vi monterte referansedekket Michelin Primacy på én Golf, mens de andre testdekkene ble montert på en annen Golf. Komfortvurderingen ble kjørt på en veistrekning med grov og dårlig asfalt, og vi vurderte støynivå/type, samt vibrasjoner og støt fra veien. Det er svært liten forskjell mellom de mest støysvake og de mest støyende dekkene selv på grov asfalt, og på den gode asfalten som var på transportstrekningen til vår testvei, var det umulig å høre eller kjenne noen forskjell når det gjaldt komfort. Bare på den grove asfalten var det mulig å merke forskjell, og selv da var støynivået svært likt.

Dette har vi ikke testet
En dekktest blir alltid begrenset, og et av de viktige områdene vi gjerne skulle testet, men som er alt for ressurskrevende å teste, er slitestyrken. Vi har likevel en indikasjon på hvordan de forskjellige testdekkene ligger an. Ettersom de fleste dekkene får samme behandling, har vi på bakgrunn av slitasjen ved testslutt en indikasjon på slitestyrken. Continental PremiumContact kommer svært godt ut i alle våre handling og bremsetester, men det viste også raskere slitasje enn de andre dekkene og sannsynligvis vil det også slites raskere ved normalt bruk også. Også Goodyear Eagle Ventura viste litt kraftigere slita- sje enn de andre testdekkene, men ikke så kraftig slitasje som Conti-nentaldekket.

Et dekk som Dunlop SP Sport 300 og Kumho Powermax, som begge ligger etter når det gjelder grep på våt vei, viste derimot liten slitasje, og det til tross for at begge disse dekkene fikk noen kilometer mer enn de fleste andre dekkene i testen. De andre dekkene i testen holdt seg også godt, men med litt mer slitasje enn dekkene fra Dunlop og Kumho. Vi har heller ikke testet rullemotstanden, tiden strakk rett og slett ikke til.

Sjekk pris og alder
Dekk varierer i pris fra forhandler til forhandler, og det kan være svært lønnsomt å sjekke med flere forhandlere før du slår til. Enkelte bilforhandlere kjører også vårkampanjer på dekk, og da gjerne overliggere fra forrige sesong. Dekk eldes og har de ligget lagret flere år har gummien gjerne mistet noe av mykheten som er viktig for godt veigrep spesielt på våt vei. Kontroller at dekkene ikke er flere år gamle, ett til to år gamle sommerdekk kan du trygt kjøpe. Når dekkene er produsert står angitt på dekket i form av en DOT-kode som angir ukenummer og produksjonsår, for eksempel 449, som betyr uke 44 i 1999, eller 2300 som betyr uke 23 i 2000.

Når de nye dekkene er montert på bilen må de få en fin innkjøring. Den glatte hinnen skal slites bort og gummien skal slites slik at den blir litt ru før dekket gir godt feste. Innkjøringen er også viktig for dekkets levetid. Unngå derfor kraftig svingkjøring og brå akselerasjoner og oppbremsinger hvis det er mulig.

Og kontroller at de nye dekkene dine har riktig lufttrykk, det fortjener de. For høyt er ille, for lavt lufttrykk er enda verre.

Av Kjell Magne Aalbergsjø - redaktør Bil pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer