img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
ERF
Edwin Richard Foden var heldigere enn de fleste mekanisk interesserte guttunger som var født så tidlig som i 1870: Faren hans drev en maskinforretning i England som bygde enkelte dampdrevne traktorer, lokomobiler og skurtreskere, og Edwin fikk tidlig lov til å bidra med detaljforbedringer.

I 1901 startet far og sønn en liten serieproduksjon med 5- og 2-tonns trekkvogner, og Foden-navnets ry vokste i anerkjennelse selv om fabrikken klynget seg til dampmaskiner og ikke ville høre snakk om andre kraftkilder.

I 1911 gikk senior bort, Edwin overtok styringen og fortsatte å utvikle den gamle konstruksjonen med løsninger som var ganske moderne for sin tid, for eksempel luftringer og kardangdrift, som i begge tilfeller var uvanlig på tyngre kjøretøyer. Og da avgiftsregelverket begynte å gå mot dampdrevne kjøretøyer, begynte han å sverme for dieselmotoren, som tyske MAN innførte på lastebiler i 1925.

Familie-splitt
De første Foden-bilene med Gardner dieselmotorer dukket opp i 1931. Men fabrikkens øvrige direksjonsmedlemmer ville ikke vite av slikt sjansespill i disse usikre tidene – England hadde allerede over 2 millioner arbeidsløse. Så det endte med at Edwin Richard tok med seg to medarbeidere og sin sønn Dennis og forlot Foden, selv om han nå var over 60 år gammel. –Ingen tok oss alvorlig, folk trodde jo ikke at tre mann og en guttunge kunne få til noe som helst, sa Edwin R. Foden i en senere kommentar.

Kvartetten fikk leie en liten jordlapp av en lokal bonde, der de satte opp et stort skur hvor de konstruerte en lastebil satt sammen av de beste komponenter som kunne kjøpes, inkludert en Gardner dieselmotor, David Brown girkasse, Kirkstall aksler og Jennings førerhytte. Ferdige komponenter var dyrt, men teknisk trygt og produksjonsmessig rasjonelt, og prototypen som ble sendt til Olympiautstillingen i London i 1933 var ikke noe å skamme seg over. Bestillingene som fulgte var mange nok til at skuret ble for lite, og det opprinnelige Foden-selskapet lot etter kort tid Edwin overta en av deres fabrikker for å få fortgang i virksomheten til ERF, som det nye merket ble kalt fra etter E.R. Fodens initialer.

Opp i krig, ned i fred
ERF ble raskt kjente for å bygge solid redskap med komfortable hytter. Utover i 30-årene ble modellutvalget større, kundekretsen likeså, fabrikken ordnet gjerne spesialpåbygg og var bl.a. gode på tankbiler. En dag dukket det britiske forsvarsministeriet opp som kunde – de bestilte 400 biler årlig i 5 år framover - og ERF hadde så vidt fått i gang leveransene da 2.Verdenskrig brøt ut.

Med krigen ble Gardner-motorene pålagt å reserveres til militære kjøretøyer, men ERF fant løsningen ved å få AEC til å bygge motorer til sin sivile produksjon. Butikken gikk bra helt til freden kom. Da hadde Storbritannia et stort overskudd av militærbiler som kunne bygges om til sivile formål, og etterspørselen på ordinære lastebiler stupte. ERF-produksjonen i 1945 stoppet på 237 enheter og holdt seg der gjennom resten av 40-tallet, for i tillegg til etterspørselssvikten ble det problemer med råstofftilgangen, og i 1950, da det verste var unnagjort, døde E.R. Foden selv.

Generasjonsskifter
Sønnen Dennis overtok sjefsstolen og slet seg videre, men måtte omgjøre familiefirmaet til offentlig aksjeselskap i 1954. Til gjengjeld presenterte ERF en ny lastebilserie to år etter som ikke bare var like solid og komfortabel som noen gang, men i tillegg hypermoderne. Og i 1958 kunne kundene velge om de ville ha dieselmotor fra Gardner, Cummins eller Rolls-Royce. For første gang nådde ERFs årsproduksjon 500 enheter, også fordi fabrikken visste å utnytte de nye, mer liberale og samkjørte regelverkene for tungtransport mellom England og kontinentet. Butikken blomstret, men allerede to år etter gikk også Dennis Foden bort.

Fjerde generasjon Foden i sjefsstolen het Peter og var bare 30 år gammel. Allerede i 1962 kom han med en ny ERF-serie som bl.a. viste seg meget dugelig som brannbil og som også kunne leveres med Perkins diesel. Så sent som i 1970 holdt det med en kraftig oppdatering av denne modellen framfor å konstruere noe nytt. Enn så lenge. For nå var kontinentale konkurrenter på fremmarsj og denne virkeligheten nærmet seg raskt ERFs fabrikkport, hvilket bl.a. førte til at de endelig (i 1974!) bygde sin første tiltbare førerhytte….

Kamp for livet
I 1976 opplevde ERF sitt første underskuddsår, og selv om dette ble mer enn rettet opp året etter, var det slutt på de stabile konkurransevilkårene. I 1979 bygde de riktignok fortsatt 16 biler pr. dag, men så falt bunnen ut av markedet slik at takten fire år etter var nede i 16 biler pr. uke. Da hadde nesten 800 av de tidligere 1400 ansatte gjennomgått naturlige og unaturlige avganger, og de som var igjen arbeidet 2 dagers uke. Forhandlinger om samarbeid med japanske Hino ble igangsatt, men gikk i vasken da yen-utviklingen tilsa at lønnsomhet ikke ville være mulig på et slikt grunnlag.

ERF aktet likevel ikke å legge seg ned og dø uten kamp. Til stor glede for brannbil-konkurrenten Dennis solgte de hele sitt anlegg for denne virksomheten til Jennings etter et totalt mislykket forsøk på å infiltrere distribusjonsbilmarkedet med en brannbilhytte på et lastebilchassis. Videre rasjonaliserte ERF sitt øvrige produktutvalg og lanserte en helt ny, moderne 16-tonner som ble en umiddelbar suksess. Med denne tok de i 1988 10 prosent av markedet for denne vektklassen i England ved å selge nærmere 3800 biler, og de inngikk samarbeid med Steyr-fabrikken i Østerrike om felles utvikling av førerhytter. Da den nye EL-serien kom på markedet i 1993 ble det den bestselgende ERF-modellen noensinne.

Omsetning er imidlertid ikke synonymt med fortjeneste, og ERF hadde to nye modeller på tapetet som de trengte kapital for å kunne lansere. Kanadiske Western Star overtok geskjeften i 1996 og fikk oppført en helt ny fabrikk slik at hele ERFs virksomhet ble samlet under ett tak for første gang på flere tiår. De nye modellene kom ut, og da MAN overtok anlegget i 2000 var det igjen duket for nye modellserier.

Emblemets utvikling
ERF-emblemet var til å begynne med de tre bokstavene i et bånd som gikk diagonalt over radiatorene, skrått oppover fra venstre til høyre. På 50-tallet sto bokstavene uten bånd, og i 60- og 70-årene ble bokstavene stående kjedelig lineært og intetsigende, av og til i en firkantet ramme. Først i 1980-årene fikk ERF samlet disse tradisjonene til et slags emblem: Nå sto de hvite bokstavene horisontalt i en mørk blå ramme med et diagonalt bånd i mørk blått med røde og hvite kanter – en klar hentydning til Union Jack for det erke-engelske ERF, og dette emblemet benyttes fortsatt i 2001.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer