img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
DUESENBERG
Gjennom bilens lange historie har enkelte merker og modeller skapt et så varig inntrykk at selve navnet deres viser seg å være mer seiglivet enn slike banale faktorer som for eksempel fabrikkens eksistensgrunnlag.

Det er slike navn som gjenopplives gang på gang, og slike modeller det lages flere replikaer av enn det ble bygget originaler. Et klart eksempel på et slikt bilmerke er Duesenberg.

Mason
Brødrene Frederick og August Duesenberg ble født i Tyskland i hhv. 1876 og 1879, men emigrerte til Iowa med sin mor i 1884. Guttene viste tidlig interesse og talent for mekanikk, begynte med reparasjon av landbruksredskaper og fortsatte med å lage sykler. I 1900 monterte de en selvbygget motor i en sykkel, og fem år etter tok Fred jobb hos bilfabrikken Rambler. Her lærte han nok om bil til å bygge sin egen, 2-sylindrede prototype, og året etter fikk han industrialisten Edward R. Mason til å investere i et verksted i Des Moines for å få bilen serieprodusert under merket Mason. Broren Augie sluttet seg til, men bilene solgte ikke godt.

I 1909 ble fabrikken overtatt av vaskemaskinprodusenten Maytag og flyttet til byen Waterloo, også i Iowa, der den lille modellen fortsatt fikk hete Mason mens en ny og større fikk navnet Maytag. I 1911 het begge Maytag, men året etter trakk Maytag-familien seg ut, og begge modellene het deretter Mason. Forretningene var nå bare surr og beholdningen av usolgte chassiser begynte å fylle bakgården.

Racing
Det var da Duesenberg-brødrene nærmest i desperasjon monterte et par bøtteseter på et par av chassisene og satte bilene inn i race. Penger hadde de nesten ikke noe av, de loffet rundt fra løp til løp, og pengepremiene prioriterte de til å få bilene på toget framfor mat til seg selv.

Så fikk brødrene fram sin første konkurransemotor som ble kalt ”spaserstokken” etter formen på de utvendige støtstengene. Etter hvert ble det også bygget bedre og bedre racerbiler rundt motorene, og flere gode førere ville nå kjøre Mason.

Resultatene ble bedre; de første totalseierene ble oppnådd i Milwaukee og Kentucky i 1913, men pengene som ble vunnet rant ut igjen med en gang, bl.a. ved at Mason mobiliserte hele 4 biler til Indy 500 samme år – uten suksess. Året etter la fabrikken ned bilproduksjonen, men brødrene Duesenberg tok med seg både de 4 racerbilene, verktøyet og kompetansen sin til St. Paul i Minnesota. Fred tok også med seg sekretæren, som han giftet seg med. Igjen ble bilene sendt til Indy, nå under merket Duesenberg, men det gikk ikke bra denne gangen heller. Slett ikke.

Båter, fly og luksusbiler
Før starten i 300 miles-løpet i Sioux City 1914 fikk Duesenberg-førerne beskjed om å vinne løpet hvis de ville beholde jobben – det fantes ikke en dollar igjen i kassa. Det hjalp. Bilene ble nr. 1 og 3 og håvet inn nok til å berge laget gjennom resten av sesongen. For å sikre seg bedre inntekter begynte Duesenberg nå å bygge flere motorer som de solgte til andre racerbil- og racerbåt-byggere, og da løpssesongene 1915 og 1916 ble enda bedre for merket, slo brødrene seg ned i New Jersey for å bygge hele racerbiler for salg. I 1917 var 27 Duesenberg-racere AAA-registrerte, langt flere enn noe annet merke. Nå som USA var involvert i 1. Verdenskrig, ga Duesenberg seg også i kast med Bugatti-designede flymotorer. Men bare en brøkdel av det planlagte produksjonstallet ble materialisert.

Så fort freden kom i 1918 var Duesenberg tilbake på racerbanene, der de snart dukket opp med den mest vellykkede 8-sylindrede rekkemotoren som hadde sittet i noen racerbil til da. Motoren ble fra 1920 av også benyttet i deres første serieproduserte luksusbil, Model A, som hadde en amerikansk ørn stående på et 8-tall som radiatoremblem. Like etter flyttet bedriften til den strategisk beliggende byen Indianapolis, hvor den skulle holde til gjennom resten av sin eksistens.

Duesenbergs racerbiler var USAs ledende på det tidlige 20-tallet, de vant både Indianapolis 500 og Frankrikes Grand Prix, og etterspørselen på Model A overgikk produksjonsmulighetene selv om bilen var blant USAs ti dyreste. Over 600 eksemplarer ble solgt mellom 1921 og 1926, men da hadde konkurrentene innhentet det teknologiske forspranget bilen hadde hatt ved lanseringen, og Duesenberg hadde ikke midler til å utvikle en ny modell.

En klasse for seg selv
Redningen ble Errett Lobban Cord, sjefen for Auburn-fabrikken, som overtok Duesenberg for 500.000 dollars med tanke på å lage en superbil som skulle gå utenpå alt annet USA hadde bygget med fire hjul. Cord ga Fred frie hender i så måte, og resultatet ble den udødelige Model J som ble vist for publikum i desember 1928. Den hadde en rekkeåtter på 6,9 liter med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr. sylinder, en regelrett racerbilmotor på anabole steroider etter tidens norm, noe som var helt uprøvet i en stor luksusbil. Effekten ble oppgitt til 265 hk, mer enn det doble av hva konkurrenten Pierce-Arrow kunne tilby. Augie fikk for sin del ansvaret for racerbilene, som fra midten av tiåret hadde fått stadig hardere konkurranse fra erkerivalen Miller.

J-modellen var dårlig salgsvare etter krakket i 1929, men Hollywood skrek etter den: Gary Cooper, Cary Grant, Clark Gable og Mae West var blant kundene, det samme var J. Paul Getty, William Randolph Hearst, Elizabeth Arden, kongen av Spania, kongen av Romania og maharajaen av Indore. Reklamene for J-modellen viste for øvrig aldri noe bilde av bilen, kun en elegant Herre eller Dame med teksten ”Han (eller hun) kjører en Duesenberg”.

Bobla sprekker
I juni 1932 ble Fred Duesenberg alvorlig skadet etter å ha dratt av Lincoln Highway i Pennsylvania i stor fart med en J. I sykesenga pådro han seg lungebetennelse og døde kort etter. Augie overtok Freds prosjekt med å utvikle en 320 hk. kompressorutgave av seriebilen, Model SJ, i tillegg til at han utviklet nye Auburn- og Cord-modeller. Bare 36 SJer ble bygget, de 5 siste med over 400 hk, mot 480 i ”vanlige” J-modeller.

De siste originale Duesenberg-bilene ble bygget i 1935, men ble fortsatt listeført i 1937 da hele Cord-dynastiet gikk konkurs. Duesenberg-fabrikken ble overtatt av Marmon_Herrington Trucks, mens Augie startet et nytt selskap for Duesenberg båtmotorer og involverte seg litt i rekord-biler.

Gjenopplivningsforsøkene
I 1947 dukket en mann ved navn Marshall Merkes opp for å overta det som var igjen av Duesenberg-fabrikken, og han hyret Augie for å designe en oppdatert SJ-modell, men prosjektet gikk overende før den første prototypen ble bygget. August Duesenberg døde i 1955, fire år før gjenopplivningsforsøk nummer to fant sted i Detroit. Der bygget Mike Kollins et åpent toseters karosseri på et 1950 Packard-chassis som han greide å presse en 400-hesters Dusie-motor oppi, men det ble med denne ene bilen som patetisk nok ble kalt en Duesenberg.

Tredje forsøk var det mer flair over; det ble regissert av Augies sønn Fred F. Duesenberg i 1966. Han fikk Chrysler-designeren Virgil Exner til å konstruere et noe Batmobile-inspirert sedankarosseri på et 400 hk Chrysler-chassis, og italienske Ghia til å bygge det sammen. Men bilen ble for tung og for dyr, og prosjektet ble stoppet etter den første prototypen.

Fire år senere dukket det opp Duesenberg-replikaer med original merkebetegnelse i California. Disse var basert på originaltegningene av Gary Coopers SSJ Speedster og var bygget på Dodge truck-rammer utstyrt med Chrysler V-åttere, med eller uten kompressor. Kvalitet og finish lå på et høyt nivå, det gjorde også prisen, men noen fant likevel veien til kunder i de 9 årene bilene ble bygget. I 1978 kom enda en ”Duesenberg Brothers”-bil fra Illinois, en stilmessig lite vellykket sedan bygget av Fred og Augies nevøer Harlan og Kenneth Duesenberg med en 7-liters Cadillac V8 under panseret. Også dette prosjektet floppet etter den første prototypen.

Dagens ”Duesenberg II” har blitt bygget i Wisconsin siden 1979, og er replikaer av J-modellen i 5 forskjellige karosserivarianter, alle med 5,7 liters Ford V8 og moderne Ford-mekanikk om bord. Bortsett fra at karosseriene er av glassfiber holder de et utseendemessig svært høyt nivå mht. dimensjoner, detaljer og finish. Selv det gamle ørne-emblemet blir benyttet, og det faktum at disse bilene i likhet med alle andre som har båret Duesenberg-navnet er svært kostbare, sikrer også at det kun blir bygget noen få av dem.

Man kan fortsatt spekulere hvorvidt Duesenberg vil komme tilbake som en moderne superbil, i tråd med merkets opprinnelige image. Duesenberg er i dag et av de få gylne brands fra bilhistorien hvis rettigheter ikke er kjøpt opp av en av de store bilkonsernene. Tør vi gjette på at det bare er et tidsspørsmål? pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer