Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
DUESENBERG Gjennom bilens lange historie har enkelte merker og modeller skapt et så varig inntrykk at selve navnet deres viser seg å være mer seiglivet enn slike banale faktorer som for eksempel fabrikkens eksistensgrunnlag. |
||||||||||||||||
Det er slike navn som gjenopplives gang på gang, og slike modeller det lages flere replikaer av enn det ble bygget originaler. Et klart eksempel på et slikt bilmerke er Duesenberg.
Mason I 1909 ble fabrikken overtatt av vaskemaskinprodusenten Maytag og flyttet til byen Waterloo, også i Iowa, der den lille modellen fortsatt fikk hete Mason mens en ny og større fikk navnet Maytag. I 1911 het begge Maytag, men året etter trakk Maytag-familien seg ut, og begge modellene het deretter Mason. Forretningene var nå bare surr og beholdningen av usolgte chassiser begynte å fylle bakgården.
Racing Så fikk brødrene fram sin første konkurransemotor som ble kalt ”spaserstokken” etter formen på de utvendige støtstengene. Etter hvert ble det også bygget bedre og bedre racerbiler rundt motorene, og flere gode førere ville nå kjøre Mason. Resultatene ble bedre; de første totalseierene ble oppnådd i Milwaukee og Kentucky i 1913, men pengene som ble vunnet rant ut igjen med en gang, bl.a. ved at Mason mobiliserte hele 4 biler til Indy 500 samme år – uten suksess. Året etter la fabrikken ned bilproduksjonen, men brødrene Duesenberg tok med seg både de 4 racerbilene, verktøyet og kompetansen sin til St. Paul i Minnesota. Fred tok også med seg sekretæren, som han giftet seg med. Igjen ble bilene sendt til Indy, nå under merket Duesenberg, men det gikk ikke bra denne gangen heller. Slett ikke.
Båter, fly og luksusbiler Så fort freden kom i 1918 var Duesenberg tilbake på racerbanene, der de snart dukket opp med den mest vellykkede 8-sylindrede rekkemotoren som hadde sittet i noen racerbil til da. Motoren ble fra 1920 av også benyttet i deres første serieproduserte luksusbil, Model A, som hadde en amerikansk ørn stående på et 8-tall som radiatoremblem. Like etter flyttet bedriften til den strategisk beliggende byen Indianapolis, hvor den skulle holde til gjennom resten av sin eksistens. Duesenbergs racerbiler var USAs ledende på det tidlige 20-tallet, de vant både Indianapolis 500 og Frankrikes Grand Prix, og etterspørselen på Model A overgikk produksjonsmulighetene selv om bilen var blant USAs ti dyreste. Over 600 eksemplarer ble solgt mellom 1921 og 1926, men da hadde konkurrentene innhentet det teknologiske forspranget bilen hadde hatt ved lanseringen, og Duesenberg hadde ikke midler til å utvikle en ny modell.
En klasse for seg selv J-modellen var dårlig salgsvare etter krakket i 1929, men Hollywood skrek etter den: Gary Cooper, Cary Grant, Clark Gable og Mae West var blant kundene, det samme var J. Paul Getty, William Randolph Hearst, Elizabeth Arden, kongen av Spania, kongen av Romania og maharajaen av Indore. Reklamene for J-modellen viste for øvrig aldri noe bilde av bilen, kun en elegant Herre eller Dame med teksten ”Han (eller hun) kjører en Duesenberg”.
Bobla sprekker De siste originale Duesenberg-bilene ble bygget i 1935, men ble fortsatt listeført i 1937 da hele Cord-dynastiet gikk konkurs. Duesenberg-fabrikken ble overtatt av Marmon_Herrington Trucks, mens Augie startet et nytt selskap for Duesenberg båtmotorer og involverte seg litt i rekord-biler.
Gjenopplivningsforsøkene Tredje forsøk var det mer flair over; det ble regissert av Augies sønn Fred F. Duesenberg i 1966. Han fikk Chrysler-designeren Virgil Exner til å konstruere et noe Batmobile-inspirert sedankarosseri på et 400 hk Chrysler-chassis, og italienske Ghia til å bygge det sammen. Men bilen ble for tung og for dyr, og prosjektet ble stoppet etter den første prototypen. Fire år senere dukket det opp Duesenberg-replikaer med original merkebetegnelse i California. Disse var basert på originaltegningene av Gary Coopers SSJ Speedster og var bygget på Dodge truck-rammer utstyrt med Chrysler V-åttere, med eller uten kompressor. Kvalitet og finish lå på et høyt nivå, det gjorde også prisen, men noen fant likevel veien til kunder i de 9 årene bilene ble bygget. I 1978 kom enda en ”Duesenberg Brothers”-bil fra Illinois, en stilmessig lite vellykket sedan bygget av Fred og Augies nevøer Harlan og Kenneth Duesenberg med en 7-liters Cadillac V8 under panseret. Også dette prosjektet floppet etter den første prototypen. Dagens ”Duesenberg II” har blitt bygget i Wisconsin siden 1979, og er replikaer av J-modellen i 5 forskjellige karosserivarianter, alle med 5,7 liters Ford V8 og moderne Ford-mekanikk om bord. Bortsett fra at karosseriene er av glassfiber holder de et utseendemessig svært høyt nivå mht. dimensjoner, detaljer og finish. Selv det gamle ørne-emblemet blir benyttet, og det faktum at disse bilene i likhet med alle andre som har båret Duesenberg-navnet er svært kostbare, sikrer også at det kun blir bygget noen få av dem.
Man kan fortsatt spekulere hvorvidt Duesenberg vil komme tilbake som en moderne superbil, i tråd med merkets opprinnelige image. Duesenberg er i dag et av de få gylne brands fra bilhistorien hvis rettigheter ikke er kjøpt opp av en av de store bilkonsernene. Tør vi gjette på at det bare er et tidsspørsmål?
|