Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Michelin sjekker trykket Det er lenge siden Michelin utstyrte Porsches Le Mans biler med dekktrykk-monitorer. Siden da har jeg trodd at når Michelin endelig en gang gjør systemet kommersielt, vil det bli deres eget system. I stedet skal de kjøpe fra Oxford, England! |
||||||||||||||||
Morsomt for det lille teknologifirmaet i nærheten av Shakespeare, som heter Transense. Bæng sa det, så røyk aksjekursen i været fra 231 til 270. Grunnen var at Michelin hadde gjort en avtale med dem om å utnytte deres lydbølgebaserte (spør ikke meg) dekktrykk-overvåkingssystem. Den franske dekkmakeren skal ikke bare bruke systemet i egne applikasjoner, han skal også ha anledning til å selge lisenser basert på Transense-prinsippene.
Systemet må være bra, for Michelin har selv vist en rekke forskjellige forslag de siste årene. Og derav følger at dette må være enda bedre. Det er imidlertid ikke bare systemets kvalitet som er vesentlig nå, like viktig er det at nå skal bilkjøperne få slike varslere enten de vil ha det eller ei. I USA er det en lov som påbyr varslere for lavt dekktrykk på alle nye biler som selges fra 2003 modellår. Dette regelverket ble innført lenge før man hadde hørt om noen Ford Explorer/Firestone Wilderness problemer, men man kan selvfølgelig ikke la vær å tenke på at en del ville vært spart, menneskeliv, penger, omdømmer, dersom slike hadde vært innført tidligere. Disse engelske signalgiverne skal være små og lette og operere uten batteier om bord. Et i hvert hjul skal gi signaler til en sentral som vil samordne det hele og gi føreren beskjed dersom et dekk har for lavt trykk.
Fremskritt kaller vi slikt.
|