Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Norge rundt i MR2 NETTKJØRT: Jeg hadde lovet dattera mi en tur til Vestlandet denne sommeren. Og hva er vel bedre enn å dra gjennom det vakre landskapet i en åpen toseter. Valget falt på en Toyota MR2 roadster, en åpen toseter til en overkommelig pris. |
||||||||||||||||
Toyota Norge stilte velvillig bilen til disposisjon, et knallgult eksemplar. Attpå til garanterte de oss fint vær. Og hadde vi vært fornuftige nok til å holde oss på Østlandet de dagene vi disponerte doningen, hadde nok Toyotas løfter gått i oppfyllelse. Men det var altså Vestlandet jeg hadde lovet å vise Hege…
Vi startet fra Drammen i strålende solskinn og 25 varmegrader. Veiene gjennom Telemark var ikke blitt særlig mye bedre siden sist jeg kjørte der, bare ti år eldre. Men den midtstilte 1,8-literen i MR2’en klaget ikke, bare malte tilfreds, og virket mer og mer lykkelig jo nærmere vi presset den turtallssperren ved drøye 7000 omdreininger. Eksemplaret vårt var utstyrt med såkalt SMT-gear, steptronic som andre velger å kalle det.
Nesten som Maranello Når du kjører en roadster som MR2 er det ikke fart som er viktig, å tøye grensene på en motorvei er ingen stor tilfredsstillelse. Derimot, å ligge i 80 km/t på en typisk norsk landevei, mens du hører fuglesang og måkeskrik, det er en stor opplevelse. MR2’en, med sitt lave tyngdepunkt, ligger klistret til veien og ber om å bli kjørt hardt gjennom svingene. Mye hardere enn du pleier med en tradisjonell ”personbil”.
”Taking the long way … ” Vi kjørte gjennom et grønt Hardanger med morell-selgere langs veien. Vi overnattet på Voss og la kursen mot Sogn neste dag. Gjennom Norges (og noen av Verdens) lengste tunneler. Vi satte på kalesjen klok av skade fra våre tunnel-erfaringer dagen før, dessuten småregnet det mesteparten av dagen. Og min egen ”cabriolet” (les ”måne”) var øm etter en dag i stekende sol og frisk bris langs norske bygdeveier (les Europavei).
Snilt forbruk
Takk for turen, kjære MR2. Du frister til gjentagelse. Roadster-sjåfører er ikke som andre sjåfører: de er langt mer aktive, og dermed sannsynligvis mye tryggere! For hva er vel farligere enn passive sjåfører som sitter i bilen for å bli fraktet fra A til B? Men en ting har jeg erfart: neste cab-tur blir med caps. For å skåne min egen ”cabriolet”!
|