Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Til Norges tak i TT Roadster NETTKJØRT: Når sommerværet en sjelden gang slår til på Østlandet, hva frister vel da en bilentusiast mer enn en tur i åpen bil? Vi dro til Norges tak for å kjøle oss ned i et prektig eksemplar, en Audi TT Roadster. |
||||||||||||||||
Til Valdres, til Valdres …
Vi satte kursen mot Valdres, raskeste vei hvilket betyr E-16. Ikke bare moro i fellesferietiden, men veiene langs hovedruten mellom øst og vest er såpass bra at du ikke blir liggende for lenge bak campingvogner og bobiler. TT Roadsteren er (med sine 225hk og et dreiemoment på hele 280 Nm allerede ved 2200 omdreininger) svært akselerasjonsvillig, og det tar deg ikke mange sekundene å passere selv et 18 meters vogntog. Quattro-teknikk og avansert elektronikk (ESP) gjør dessuten de voldsomme kreftene fullt ut kontrollerbare. Fra Fagernes svingte vi av mot Beitostølen. Vi ville til fjells, til Norges tak. I høyden lå det fortsatt snø i de solfattige skråningene, og Tommy var svært fornøyd med å kunne by fatteren på snøballkrig i juli etter nærmest å ha ”dødd” av varme noen dager tidligere.
Mer svinger, takk … Audi har lagt stor vekt på detaljene i TT. De mange, runde aluminiumsdetaljene i interiøret er alle utstyrt med likedanne fordypninger. Åtte groper deler inn hver eneste sirkel i bilen. Det være seg rundt luftdyser, gearspak, dørhåndtak, ja til og med det runde senteret av de små viserne i instrumentene har mønsteret. Vel nede på E6 havnet vi i tett trafikk med trailere og campingturister som lunket nedover Gudbrandsdalen i rundt 60. Men fra Ringebu og sørover, distriktene som nøt godt av OL i 1994, er det bedre veier og flere passeringsmuligheter. Selv om vi ikke tok turen vår på sommerens varmeste og tørreste dag, valgte vi å kjøre uten kallesje så mye som mulig. Litt lett regn i 80 km/t er ikke noe problem, det forsvinner bokstavelig talt over hodet på deg. Varmt nok i kaldt vær Da vi passerte Hamar var ute-temperaturen sunket til 14 grader. Likevel fortsatte vi toppløst, med klimaanlegget innstilt på 20 grader fikk jeg fortsatt varmet hendene som var klistret til rattet. De gangene bygene ble for kraftige, slik at vi måtte heise taket for å holde oss tørre, gikk det fort. Den halvautomatiske kalesjen var på plass i løpet av noen sekunder, og nede igjen like raskt. Dersom du kan tillate deg å bruke drøye 550 tusen på en roadster, som i Norge i beste fall kan nytes noen stakkede få måneder, er TT Roadster et spennende alternativ. Mangler du noen tusen, føler vi oss sikre på at også utgaven med 180hk vil ha tilstrekkelig med muskler for norske veier. Den starter på kr 485.000.
Klasse-skille Audi TT Roadster er et ideelt leketøy for mannen eller kvinnen som har det meste fra før, og som ønsker å gi seg selv en sommergave. Men med norsk vei-standard og norske fartsgrenser, så spørs det om du ikke har like mye moro med en Toyota MR2 til halve prisen. Men, selvsagt, den har ikke den samme image, selv om på våre turer var det vel så mange som snudde seg etter Toyotaen som etter Audien. Det kan ha hatt noe med fargene å gjøre; MR2’en var knallgul mens Audien vi kjørte var diskret grå!
Synd at man må ut med nesten en halv million for å få tak i en TT Roadster. Og siden modellen er relativt ny vrimler det ikke akkurat av brukte eksemplarer, i alle fall ikke her til lands. Men, de dukker nok opp etter hvert! Tar du sjansen på brukt-import kan du velge mellom mange eksemplarer i Audi’s hjemland, Tyskland.
|