Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Cadillac ikke lenger Opel Ikke bare vinker Cadillac farvel til alle Opel Omega-detaljer, når de nå lanserer avløseren til nedturbilen Catera. De pusser også rustninger og våpen og hiver seg ut i krigen der ute i markedet. Nr. 6 blant luksusbiler i USA har vært en skam lenge nok nå. |
||||||||||||||||
Fra midten av 90-årene har Cadillac vist frem den ene spennende konseptbilen etter den andre. Særlig de siste tre årene, med Evoq, Imaj og Vizon har vi regnet med at nå er det fremtidens styling-symboler vi blir presentert for, slik at vi kan vende oss til dem.
Nå skal jeg ikke si noe om hvordan den nye CTS ser ut, så langt har jeg bare sett den på bilder, men det er helt klart at den savner barberblad-skarpheten fra, særlig, Evoq og Imaj. Men dette var to helt europeiske biler, Simon Cox med god hjelp av nordmannen (nå hos Lincoln) Per Ivar Selvaag gjorde dem fra sitt lille studio i Birmingham. Sannsynligvis er dette med design svært viktig for Cadillac. Den nye Cadillac-revolusjonen må være design-ledet, teknologisk er det ingen vits i å utfordre segment-lederen Lexus eller biler som de største Mercedeser og BMW’er. At GM velger å lansere denne 2003-modellen allerede nå har kun med design å gjøre. Den skal vises for første gang på prestisje-gressplenen på Pebble Beach den 18. august, og der er det ikke hestekrefter eller dimensjonene på chips’en som teller, der er det bare snakk om stil. Og Generalen, som har ansatt 100 nye designere de siste tre årene (derav 30 toppnavn fra Europa) snakker nesten bare stil når de snakker om denne nye modellen. Vi skal imidlertid ikke se bort fra at den er bygget på GMs nye globale Sigma-plattform, (i CTS-utgave blir den bakhjulsdrevet) som også kommer til å være fundament for mange andre spennende produkter, fra SAAB til Corvette, og ikke glemme at 3,2 liters V6 motoren med 52 grader mellom blokkene nesten ikke har noe med den problematiske Catera-motoren å gjøre. I 1998 ramlet Cadillac fra topp-posisjonen blant luksusbiler i USA. Årsaken het Lexus. Og det fallet var brått. I dag er nobel-merket på sjetteplass! Med CTS begynner den tøffe klatreturen oppover igjen. Så langt har Generalen svidd av mer enn 4 milliarder dollars for å utvikle CTS og tre andre brødre: en luksuslimo, en firehjulsdrevet SUV og en Seville-erstatter. Nå er det imidlertid ingen som tror at CTS skal få dem tilbake på toppen. Konkurrenter som Lexus, Mercedes og BMW ser nå i retning av 200 – 300.000 årlige salg i USA, CTS skal selge 30.000 det første året. Men selv det beskjedne målet er en seier. Omega-basert Catera solgte aldri over 25.000 pr år, i fjor var den nede på 17.500. Og mens Catera i realiteten var en tysk bil eksportert til USA blir CTS en hel-amerikansk bil som skal eksporteres til resten av verden, sågar med høyreratt til de markedene som vil ha det.
Det er meget sannsynlig at GM vil ta med seg denne bilen til Frankfurt i september. Da skal jeg fortelle hvor vellykket den er i stil-avdelingen. Uansett er den en viktig bil. Den er starten på det som enten blir Cadillacs nye vår, eller Cadillacs endelige undergang.
|