Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
FORD Intet navn i bilhistorien er mer kjent enn Henry Fords – hans karriere som industrimann har vært grunnskolepensum i tre kvart århundre. Politisk og som person har han vært gjenstand for analyser og debatter omtrent like lenge. |
||||||||||||||||
Fra A til T
Henry Ford bygde sine to første bilprototyper i 1890-årene, sin første racerbil i 1901 og grunnla Ford Motor Company i 1903. Fords bilmodeller ble betegnet med hver sin bokstav fram til 1932. Den første het A, den største var 6-sylindret og het K, men den mest berømte fikk bokstaven T, ”enhetsmodellen” med venstreratt, vanadiumstål og med sikkerhetsglass i frontruten. Det var T-modellen som ble forbundet med at Henry Ford ”oppfant” samlebåndsteknologien. Hvilket var en sannhet med modifikasjoner – allerede under den amerikanske borgerkrigen praktiserte Colt et slikt system ved sin våpenframstilling, og blant bilfabrikker var Oldsmobile – om enn mindre gjennomført - 7 år foran Ford i så måte. I likhet med sin gode venn Thomas Edison lå Fords styrke i at han perfeksjonerte andres ideer og fikk dem til å funke bedre enn opphavsmennene selv. Så også med Fords samlebåndsteknikk, bruk av underleverandører, logistikk, råstoffutnyttelse og endog resirkulering.
De første logoene Ordet ”Ford” med den skrifttypen konsernet ennå bruker dukket opp i messing, uten oval, midt i radiatoren på enkelte 1906-modeller, samme år Henry sikret seg aksjemajoriteten i selskapet. Senere ble den samme skriften stanset inn øverst på radiatorkappens framside.
På vei mot ovalen I 1911 dukket den første varianten av dagens Ford-oval opp, men uten blå bunnfarge. I stedet sto ordene ”The Famous Motor Cars” i ovalrammen rundt Ford-navnet, hvis bokstavtyper var hentet rett fra T-modellens front. Ovalen satt ikke på noen bil, men ble brukt som forhandleridentifikasjon. Allerede i 1912 kom et helt annet Ford-emblem. Merkenavnets bokstaver var de samme, men nå var de inne i en mørk blå eller oransje trekant med vinger på. Dette hadde sammenheng med at man nå var inne i flypionerenes og de store oppdagelsesreisenes periode. Trekanten symboliserte en pyramide (langtur), mens vingene assosierte til fly (hurtighet, gratie, teknologi). Henry Ford selv fant emblemet smakløst, og etter et par års blomstringsperiode forsvant det til fordel for den gamle, enkle skriften uten noen form for ramme.
Mektig I 1915 nådde Ford fullendelsen av sitt samlebåndsprinsipp med oppførelsen av River Rouge-anleggene, samtidig som han disponerte egne skip, malmverk, gummiplantasjer osv. Han var nå selve begrepet på det amerikanske ”self made”-idealet.
Bomtur til Norge Da fredsekspedisjonen dro videre med Stockholmstoget foretrakk Ford å stikke av på den daværende Østbanestasjonen framfor å fortsatt være med på det han nå betraktet som en farse. Ford tok i stedet toget til Bergen, seilte derfra hjem til USA, og deltok deretter i produksjon av krigsmateriell. I 1917 presenterte Ford også sin første lastebil, TT. Alt dette lønte seg. Han kjøpte ut Dodge-brødrenes Ford-aksjer, og i 1919 overtok sønnen Edsel Bryant Ford de aksjene som fortsatt hadde sirkulert utenfor familien. Edsel ble samme år konsernets president.
Feilgrep Henry Fords største feilgrep i 1920 var hans utgivelse av antisemittiske skrifter både i hefteform og gjennom hans avis The Dearborn Independent. Lite visste han at disse artiklene ble oversatt til tysk allerede i 1921 og at en herre med bart to år etter brukte stoffet som inspirasjon til å skrive ”Mein Kampf”, der han også idoliserte Ford ved navn. Enda mindre ante Ford hvilke forferdelige tiltak denne mannen skulle iverksette mot jødene et par tiår etter. Det ble aldri påvist at Ford forfattet disse artiklene, men det var hans personlige sekretær Ernest Liepold som hadde samlet inn råstoffet artiklene var sydd sammen av, og Ford sto svart på hvitt som utgiver. USAs president Woodrow Wilson og senere president Franklin D. Roosevelt underskrev begge en protest mot innholdet. Fords reaksjon var iskald: --Min eneste kommentar til protokollene er at de passer med det som foregår i dag, og de har passet på verdenssituasjonen fram til i dag, sa han i 1921. Året etter utga han en mer politisk nøytral selvbiografi og fulgte opp med ytterligere to titler fram til 1931. Og da avisen i 1927 ble trukket for retten grunnet et angrep på en jødisk advokat, sto redaktøren fram og påtok seg forfatterskapet bak disse artiklene. I ettertid ba Henry Ford både advokaten og jødene som gruppe om unnskyldning, og i 1942 da artiklene igjen ble brukt i tysk propaganda skrev Ford at han ”ikke støtter noe som på noen måte kan fremme antagonisme mot mine jødiske medborgere”. Uansett hvordan Henry Ford hadde beveget seg i dette politiske terrenget hadde han utvilsomt sine edle sider også: Ikke minst var han en storslagen donator til veldedige formål, en tradisjon som konsernet har fulgt opp til dags dato. I 1929 sponset Ford også Richard Byrds Antarktis-ekspedisjon med bl.a. fly, og fikk til takk oppkalt fjellkjeden Ford Ranges etter seg.
Edsel ved rattet Etter noen måneder med stengte produksjonshaller kom Fords nye enhetsmodell, A, på markedet. Bilen var riktig vellykket og i likhet med sin forgjenger en klassiker. Ford begynte med et folkelig ordspill på de lukkede A-modellene: De het Tudor med 2 dører og Fordor med 4. Det var på A-modellen den berømte blå ovalen ble innført, mens lastebilene fikk betegnelsen AA. Nå hardnet konkurransen til på bilmarkedet. Erkerivalen GM kom med 6-sylindrede Chevroleter til omtrent samme pris som Ford A, samtidig som verdenskrakket bremset bilomsetningen kraftig. Ford, som siden K-modellens dager ikke ville ha noe med seksere å gjøre, avløste i 1932 A-modellen med en V8-modell, som også kunne fåes med firer under betegnelsen B. De største lastebilene gikk nå under det samme merket som traktorene, Fordson (med sitt eget oval-emblem), og for å møte GMs oppkjøp av de europeiske merkene Opel og Vauxhall grunnla Ford fabrikker for egne Ford-modeller i tyske Köln og i engelske Dagenham. Edsel Ford døde i 1943, hans sønn Henry Ford II overtok styringen og i 1947 gikk den teknologiske pioneren Henry d.e. bort – paradoksalt nok i samme slags stearinlysskjær som da han ble født, fordi et lokalt uvær hadde brutt strømtilførselen.
Fra bokstaver til navn Men 1955 års største sensasjon hos Ford US var toseteren Thunderbird, Fords svar på GMs Chevrolet Corvette. Thunderbird var kanskje ikke like ”rå” som konkurrenten, men de rene linjene var klart beslektet med Fords øvrige modeller mens Corvette ikke lignet på noen annen Chevrolet i det hele tatt. I 1958 fikk imidlertid Thunderbird baksete og siktet seg mer inn mot Studebakers familiecoupe-nisje enn Corvettes, og selv om modellens oppdateringer i linjeføring fortsatt var oppsiktsvekkende helt inn på 60-tallet hadde Thunderbird spilt fallitt som sportsbil. Fords amerikanske modeller spente da fra kompaktbilen Falcon til den store Galaxie. Truck-divisjonen videreførte på den annen side den gamle bokstavsettingen på modellene sine.
Europeisk modellutvikling Britene gikk fra bokstaven Y til tallene Eight og Ten, deretter nøytrale navn som Anglia, Prefect, Junior og Popular. Rundt 1950 kom de større Pilot, Consul, Zephyr og Zodiac. Disse ble på 60-tallet supplert med italienske navn som Capri og Cortina, før kursen gikk til Spania med Granada, Fiesta og Sierra på 70-tallet. Dette tiåret ble de engelske og tyske Fordene felleseuropeiske modeller. Inniblant har det vært nøytrale navn som Classic, Transit, Escort, Ka og Focus, ispedd kosmiske navn som Corsair, Scorpio, Orion, Galaxy og Mondeo. Mer sporty utgaver har i de senere år blitt til kattedyrene Puma og Cougar, sistnevnte hentet fra Mercury-divisjonen.
Tyske emblemer Tyskernes Köln-skjold ble i 1951 avløst av et nytt med tre gullkroner i rødt felt øverst og 11 svarte ”koftelus” i hvitt felt nederst, det hele innrammet av en kledelig gullramme. Emblemet var i bruk fram til 1968, og ble i 50-årene supplert med et tredje emblem bestående av to sammenlenkede ovaler med en ”F” for Ford i den ene og en ”K” for Köln i den andre.
USA og Frankrike US-trucks hadde et enklere skjoldemblem. Øverst var det ganske likt med personbilenes, men nederst var det bare en tannkrans på rød bunn. Ford hadde fra slutten av 40-åra også et ben i Frankrike gjennom Matford, senere kom en moderne utgave av Ford V-8 med den forfranskede modellbetegnelsen Vedette. I Frankrike benyttet Ford et blått skjold med en fisk og tre liljeblader på som emblem. Det motorvolum-fiendtlige franske avgiftssystemet førte imidlertid til at Ford måtte selge fabrikken til Simca i 1954.
Stjerner Samme år kom amerikanske Ford med en grill som besto av et utall 4-armede, ”flate” stjerner, og da britene i 1960 presenterte Anglias storesøsken Consul Classic og Capri hadde de stjerner av samme fasong i grillen – men bare fem stykker…
Bilsport For folk flest var likevel Ford et pålitelig, men ganske trøtt bilmerke før Thunderbird kom. Men samtidig med at Thunderbird vokste ut av sin sportsbilbarndom begynte Henry Ford II å ytre ønske om at merket fikk frisket opp imaget på et bredere plan. I første halvdel av 60-årene begynte tyskerne med TS-utgaver (senere RS) av sine Taunuser, fulgt av engelske Cortina GT og endog Cortina Lotus, mens amerikanerne selv kom med Mustang i høyst forskjellige motorutgaver. Henry II stoppet ikke der. Han kjøpte Ford seg inn i flere italienske og engelske sports- og racerbilfabrikker. Resultatet ble en rekke sportsvognsprototyper som endte med GT 40 både i løps- og gateutgave. Nå manglet bare Formel 1, og i 1967 presenterte Ford sin DFV-motor til salgs for alle de teamene som ville ha en. I løpet av tre år hadde de fleste takket ja, og ingen Formel 1-motor i historien har høstet flere GP-seire og Formel 1-VM enn nettopp denne.
Ford-import til Norge Således hadde Norge ikke bare én Ford-importør, men flere. Merket kan i hvert fall spores hos nevnte Gjestvang fram til 1937 og fortsatte hos etterfølgeren Fram Motor Kompani fra 1937 til 1949. Andre aktører var Motor Trading Co AS (1918), Nilsen & Robsahm (1928-1933), Lillestrøm Bilcentral AS (1932-1957) og Finstads Autoco i Sandvika (1935-57). Det har ikke lykkes artikkelforfatteren å finne ut hvorvidt franske Ford-modeller kom hit gjennom disse kanalene. Det tok ikke mange årene fra Ford kom til Norge før de etablerte seg i volum-teten, og siden har merket vært blant landets største fram til i dag. Nyregistreringsoversiktene fra 2.halvår 1935 til og med 1945 viser 4675 nye og 2479 brukte personbiler, 4553 nyttebiler som Ford og 21 som Fordson, pluss 123 Ford-busser. Så tidlig som i årene 1946-48 opererte de samme statistikkene med splitt på Ford-modellene. Den amerikanske V8 toppet personbilsalget foran den engelske Junior. 1254 nye og 611 brukte personbiler, 2938 lastebiler (derav 133 Fordson) pluss 87 busser ble den norske Ford-fasiten i disse årene. Registreringsstatistikken i Norge var ikke offentlig i årene 1949-54. Men da den kom tilbake i 1955 hadde Ford fått en solid modellsplitt. På personbilsiden var den engelske Zephyr mest populær, men fra 1957 og ut tiåret ble Zephyr forbigått av den tyske Taunus-serien fra 12 til 17 M. I perioden 1955-59 ble det førstegangsregistrert 9341 personbiler, 4448 varebiler (halv-tonns lastekapasitet var mest populært), 1543 lastebiler, 275 nye minibusser og 10 store busser. Slett ikke dårlige tall – krav om kjøpetillatelse på vestlige personbiler var fortsatt gjeldende. Fra 1958 ble de forskjellige Ford-importørene tildelt ansvaret for Ford-produkter fra bestemte produksjonsland. Romerike Autoco AS og Finstad AutoCo AS Sandvika fikk ”full pakke” med både amerikanske, tyske og engelske Forder. Røhne & Selmer Automobilforretning AS fikk tyske og amerikanske, mens Øivind Holtan & Sønn fikk engelske og amerikanske.
Ford etter frigivelsen av bilsalget I 70-åra var Taunus også den mest solgte Ford-modellen på NYE personbiler, men først i 1974 greide den å bli nummer to på norske modellsalg-statistikker. I 1977 måtte Taunus slippe Granada forbi seg, men fortsatt holdt den på tredjeplassen og Ford Motor Norge hadde gode år. 1974 var forøvrig det første året etter krigen med flere tyske enn engelske Forder i den norske bilparken. Granada-salget datt i 1980 og Taunus overtok på ny som Fords sterkeste kort. Og med Taunus-avløseren Sierra fikk Ford for første gang etter krigen Norges mest solgte bilmodell – fra 1983 til 1987, og i 1984 seilte Escort opp som toer. Igjen hadde Ford Motor Norge gode år, i 1986 oversteg den norske Ford-bestanden en kvart million kjøretøyer. Sierra toppet volumet i Ford-paletten til Mondeo dukket opp i 1993. Det året, og det neste, ble Ford Norges mest solgte personbilmerke før konkurransen igjen ble for sterk. Bortsett fra årene 1999-2000, da Focus var Fords viktigste modell, har Mondeo fortsatt holdt denne posisjonen.
Hverdagsbilene Løsningen ble å samkjøre de europeiske modellprogrammene. Med de nye Granada og Fiesta ble det tatt tak i begge ender – med hell. I 1976 kom den blå ovalen tilbake på Taunus og Cortina før den raskt spredte seg til de andre Ford-modellene. Ford hadde funnet tilbake til sitt samlende symbol, og har siden da båret det med berettiget stolthet. Rangen ble deretter kontinuerlig oppdatert. Med Sierra og Scorpio ble linjene ultramoderne og etter hvert vant også forhjulstrekk innpass selv om Ford fortsatt unngår uprøvde tekniske løsninger. Med en rekke XR-utgaver ble det likevel tilbudt raske standardbiler, og Ford har i de senere tiår blitt stadig dristigere på karosserier selv om det har vært feilskjær underveis, for eksempel den siste Scorpio. Med Ka, Puma og Focus ble det satset høyt på linjer som for mange virket bisarre i all sin avantgarde, men tiden har gitt linjene større aksept og flere av disse modellenes stilelementer har med hell blitt overført på andre Ford-modeller. Gamle Henrys kongstanke om ”enhetsmodellen” har hos Ford selv for lengst havnet på historiens skraphaug. Gudskjelov at de på den annen side plukket opp den blå ovalen fra den samme skraphaugen! Og apropos historie: Når dette skrives forbereder Ford Motor Company en gigantisk happening i juni for å markere sitt 100 års-jubileum – et jubileum som allerede et halvt år i forkant har blitt dekket av motorpressen verden over. Åjo, Henry Fords etterkommere kan fortsatt selge både biler og merkevare så det holder!
Capri Club Norge
|