Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
MX5 med mer Sport Mazda er en av de få som enda ikke har vist oss de store hemmelighetene som skal lanseres i Frankfurt om en måned. Men de har i hvert fall fortalt at det blir litt MX5-nytt. |
||||||||||||||||
I følge Mazda skal de presentere en lett-modifisert Miata, eller MX5, i Frankfurt for å teste kundenes reaksjoner. Dersom den faller positivt ut kan bilen være på plass i februar neste år, sier de. Vi som er litt mer kyniske regner vel med at bestemmelsen allerede er tatt, at Mazda vet de må gjøre noe med denne bilen for at den fortsatt skal selge, og at de trenger den for at ikke Mazda skal bli oppfattet som en bortgjemt Ford-filial.
Modellbetegnelsen blir MX5-MPS, og modifikasjonene er foretatt av Mazda Speed, fabrikkens egen trimmings-arm. Det er vel det utvendige trimmingsarbeidet som er mest åpenbart. Ny front med separate lykter og et grådigere luftinntak gir et nytt uttrykk, og bak har man Le Mans bil lignende eksosutløp integrert i den nye støtfangeren. Lettmetallfelgene er også nye – selvfølgelig. Men det er da litt mer gå i den også. 200 hester får man ut av 2-liters motoren, og de nesten 200 Newton-metrene kommer oppe ved 6000 omdreininger, så det høres ut som en bil som skal kjøres og ikke bare trilles. Endringer på opphengningen og større bremseskiver hører også med. Og selvfølgelig har de satt på bredere dekk – er gleden over en sladd noe vi ikke lenger skal kunne unne oss?
Mazda sier ikke noe om prisen, men det er vel den, i større grad enn de nye lyktene, som vil avgjøre publikums reaksjon?
|