Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
PCC II: Leketøy fra Volvo De har laget racerbiler av sine stasjonsvogner tidligere, Volvo. Det var da de entret BTCC i 1994 med en 850 stasjonsvogn. Til Frankfurt tar de med seg en veldresset og potent konseptbil basert på V70. |
||||||||||||||||
PCCII, eller Performance Concept Car II er navnet på den blå skapningen. Det de ønsker å demonstrere er at deres stasjonsvogner, som V70 i dette tilfellet, er brukbare utgangspunkt for potente familieracere.
På samme måte som Volvo PCC som vi omtalte i forbindelse med Geneve-utstillingen ( se link), er også denne utstyrt med et avansert aktivt hjuloppheng, elektronisk styrt firehjulstrekk og en 300hk motor. Hvert andre millisekund, altså 500 ganger i sekundet, henter sensorer data om underlaget du kjører på, behandler disse og foretar automatisk optimale innstillinger for hvert enkelt hjul for å gi bilen best mulig veigrep. Under panseret på PCC II sitter en blodtrimmet utgave av Volvos 5-sylindrede turbomotor på 2435cc. Den yter 300hk og har et maksimalt dreiemoment på 400Nm. Kreftene fordeles til alle fire hjulene via en 6-trinns spesialkasse utviklet internt hos Volvo.
Vi får nok neppe se denne V70’en i produksjonsutgave, skjønt en avart av PCC finner du i Volvos nye racingklasse neste sesong.
|