Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Passat W8 blir en realitet Volkswagen har i dag fortalt at de skal sette Passat W8 i produksjon. Utvalget av familieracere utvides dermed med et spennende alternativ. |
||||||||||||||||
Den ble vist som konseptbil i Geneve i vår, men allerede da virket den nærmest produksjonsklar. Passat W8 blir Volkswagens første 8-sylindrede bil og skal være et steg på veien mot deres nye prestisjebil som har vært omtalt som Concept D. Den må vi fortsatt vente enda et år på. I mellomtiden kan vi gjerne more oss litt i denne.
Sedan og stasjonsvogn Dataene til motoren virker kurante nok. Den 4-litrede W8’eren yter 275hk ved 6.000 omrdreininger og har sitt maksimale dreiemoment på 370 Newtonmeter allerede ved 2750 o/min. Aluminium er benyttet i utstrakt grad i motoren.
Maks 250 For å sikre at kreftene blir best mulig overført til bakken, har den permanent firehjulstrekk og Torsen senterdifferensial som fordeler kreftene til hvert av bilens hjul etter behov. Elektronisk diffsperre (EDL), elektronisk stabilitetsprogram (ESP) og en nyutviklet elektronisk bremseassistent sørger for en høy grad av sikkerhet i den potente bilen. 17-tommers hjulene er utstyrt med store, ventilerte skivebremser.
Diskret detaljer Diskret detaljer skiller Passat W8 fra ordinære Passater. Mer krom, to doble eksosør, bi-xenon hovedlys og 17-tommers aluminiumsfelger er de utvendige distinksjoner. Nye instrumenter rammet elegant inn i krom og valnøtt preger førermiljøet. Høydejusterbare forseter, et multi-funksjons display, alarm og Climatronic anlegg er også standard.
Om og eventuelt når bilen kommer til Norge er fortsatt uklart. Men med de hk-avgifter vi har her til lands er jeg redd den ”attraktive” prisen ikke lenger blir så attraktiv. Vi skal holde dere informert.
|