Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det har Clixet for Hyundai Mens designerne gjør sin jobb, kjemper publisitetsfolkene fortvilet for å forklare konseptene, og den forklaringen skal helst inneholde noe nytt. Hos Hyundai er nøkkelordet FAV! |
||||||||||||||||
Glem Crossover, det brukes av alle om alt for tiden. Så hva skal da Hyundais folk finne på når de skal beskrive Clix? Den er jo både en sports coupé, en enkel pick up og en SUV, samtidig som den er veldig Multi-funksjonell. Det er ikke lett.
FAV, ble det kreative resultatet. Hyundai Clix, som altså i seg selv er en kombinasjon av Click (som skal stå for ting som er kjapt og undommelig, selv om ungene på Møllergata og Ila mener noe helt annet når de forteller at læreren klikket) og X som altså står for den Nye Generasjonen – skal vi ta det en gang til? Hyundai Clix er en FAV, lærer vi på standen i Frankfurt. Det skal bety at denne Europa-designede konseptbilen er en Fun Activity Vehicle. Det sier vel kanskje ikke så veldig mye, det som er viktig er at Hyundais designere i Tyskland jobber hardt for å utvikle et eget formspråk som etterhånden skal prege de modellene derfra som skal være eksklusive for Europa. I Geneve i 1998 så vi deres Euro 1 prototype, det var det første vi så fra den nyopprettede designavdelingen i Tyskland. Nå har vi Clix. Det er mulig disse to forteller om Hyundais design-vei fremover, jeg har problemer med å se den. Det som imidlertid er interessant med denne modellen ser man ikke før man legger seg under den. Den er bygget på en ny plattform som skal bære en nye B-segment bil, midt mellom Atos og Accent som kommer om ca. 9 måneder (premiere i Geneve?). Sannsynligvis vil imidlertid både plattformen og drivlinjen være endret noe til da. Clix sitter på 245 cm akselavstand og har en 2,2 liters motor på 300 hester (!). Ingen av disse verdiene er spesielt typiske for en B-segment bil. For å rettferdiggjøre dette designet viser Hyundai til det enestående taket, der fire elektrisk opererte paneler sørger for forskjellige konfigurasjoner. Bakluken er hektet slik at den kan opptre som pick-up plan, det er også et sentralt element her.
Men akkurat her har vi vel egentlig et konsept som hadde vært meget mer spennende hvis vi kunne løftet av karosseriet og sett hva som fantes under.
|