Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Smekk på 72 mill til DC 72 millioner Euro (det nærmer seg 600 millioner kroner) ble EUs hilsen til Daimlerchrysler etter påstått brudd på konkurranselover. Den 3. største ”boten” i EUs historie, men ikke stor nok til at den ga utslag på DC’s aksjepris. |
||||||||||||||||
Som vi har fortalt om tidligere ble det påstått at Mercedes gjorde bruk av intern disiplin på å hindre fri flyt av varer og tjenester innen Området. De hindret forhandlere på lavpris-markeder i å selge biler som skulle re-eksporteres til, for eksempel, Tyskland.
Dette er fjerde gang EUs konkurranse-overvåker ilegger en bilfabrikk et bot for å ha syndet mot fri-handels reglene. Volkswagens er den første og største, riktignok redusert fra 102 til 90 millioner Euro – den saken svever fremdeles i appell-korridorene. det kommer nok Mercedes-smekken til å gjøre en stund også. Daimlerchrysler sa at botens størrelse overhodet ikke sto i forhold til anklagene mot dem og at de kommer til å ta rettslige steg for å protestere på avgjørelsen. Mario Monti og hans konkurranse-kontrollere, har på sin side sagt enda klarere fra hvilken retning forslagene til det nye gruppeunntaket kommer til å ta: ”Kommisjonen blir mer og mer bestemt på å sikre at konsumentene kan dra nytte av at det er en effektiv konkurranse på forbrukernivået. Dessverre ser vi fremdeles at bilprodusentene i stor grad kan dominere distribusjonen og har muligheter til å straffe dem som oppfører seg på en måte som produsentene ikke liker.” Underforstått: det må det bli en slutt på.
Han bekreftet for øvrig at det første forslaget til nytt gruppeunntak vil bli ferdig for offentliggjøring før årets utgang.
|