Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fra Nardo til Tokyo, med 295 km/t En av VWs W12 coupé prototyper har nettopp satt ny 24-timers hastighetsrekord på Nardo. Da den hadde gjort jobben der ble den lakket suppefarget og sendt til bilutstillingen i Tokyo. |
||||||||||||||||
Starten på VWs sylinder-eksesser var vel i grunnen Tokyo. I 1997 debuterte de omtrent denne bilen der. Fire måneder senere sto den som roadster i Geneve.
Men den var lukket den de tok med seg til Syd-Italia. Til Nardo, som er en enorm tallerken, en sirkel med så stor radius at sidekreftene ikke trekker for mange hestekrefter, et sted der bilfabrikkene står i kø, enten for å teste ut toppfart, eller pålitelighet under toppfart, eller for å sette rekorder. VW syntes 24-timers hastighetsrekorden var verd å snuse på. Den gamle var på litt over 280 km/t. Først gjorde de en beskjeden prøvekjøring, uten særlige forberedelser. Da smalt de 12-timers rekorden så det holdt. Det var derfor med forholdsvis trygge miner de startet 24-timers forsøket. Selv om bilen egentlig har en toppfart på nesten 350 km/t nøyde de seg med litt over 80% av mulighetene, bilen var jo ment å vare, og de slo den gamle rekorden med 12 km/t og masse reserver i bakhånden. Hvor langt de kjørte på dette døgnet? Det blir vel litt over 7000 km.
I denne utgaven yter 6-liters motoren 600 hester og fabrikken sier at denne to-seters coupéen, med dette tekniske utstyret, nå er i siste del av utviklingsfasen. Men før denne kommer i produksjonen skal motoren tjene andre formål, den blir en mulighet i den kommende D1 – da skal den riktignok trimmes ned til 320 hk.
|