img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
HOLDEN
Australias definitivt største suksess innen bilproduksjon startet samlebåndene i 1948, men både navnet og emblemet går mye lenger tilbake i historien. For navnets del faktisk helt til 1856, da sadelmakeriet James Alexander Holden & Sons ble grunnlagt i Adelaide. Først i 1913 beveget firmaet seg i retning kjøretøyer, da de begynte å bygge sidevogner for motorsykler, og året etter sto det første bilkarosseriet ferdig.

Interessen for Holdens produkter var stor. I 1917 fikk de en stor nok bestilling på karosserier til at firmaet våget å begi seg inn på serieproduksjon, så året etter var Holden & Frost Motor Body Builders (HMBB) en realitet. I 1924 ble et helt nytt anlegg åpnet i Woodville. Spesialiteten derfra var karosserier til GM-produkter, også lukkede. Det varte ikke lenge før anlegget var det største i sitt slag utenfor USA og Europa.

Med GM og en løve på laget
General Motors Australia (GMA) ble dannet i 1926, og fem år senere slått sammen med HMBB til General Motors – Holden’s.

Som sin bedriftslogo hadde HMBB i 1928 tatt utgangspunkt i medaljongen som ble benyttet som symbol for Wembley-utstillingen i London: En løve som rullet en stein foran seg. I følge en egyptisk fabel skulle hjulet ha blitt oppfunnet av en mann som bivånet en slik scene. Den originale medaljongen var utformet av en australsk skulptør, George Rayner Hoff. Motivet ble videreført av General Motors – Holden’s i et ovalt skilt med skruehull på hver side.

Den stadig voksende bedriften skiftet påny hovedkvarter i 1936, denne gang til Fishermens Bend ved Melbourne. Samme år ble logoen oppdatert som en sirkel, der løven lå inni med en slags vinge med bokstavene GMH stående vertikalt over seg. Med 2.verdenskrig kom også produksjon av motorer til biler, båter og fly inn i bildet, og i 1945 ga Holden et positivt svar da den australske regjering oppfordret australske motorfabrikanter til å utvikle en australsk bil.

GM ble sure
I hovedkvarteret til General Motors i Detroit var ikke dette tiltaket populært i det hele tatt. De likte slett ikke at sjefen for Australias GM-filial, Laurence Hartnett, hadde fattet så store vedtak med landets statsminister Ben Chifley uten å spørre Onkel Sam om lov først. Detroit nektet helt enkelt å støtte det australske prosjektet økonomisk.

Men i Fishermens Bend visste de hva de gjorde, også markedsføringsmessig. De utlyste en offentlig navnekonkurranse på den nye folkebilen, som hadde prosjektnummer 320. Navnet skulle låte australsk. Forslagene som kom inn var mer eller mindre vellykkede, som Canbra (Canberra),Melwood (Melbourne/Woodville), Emu, Melba, Woorama og Wirraway. Holden ble valgt både fordi det var navnet på GM Australias karosserileverandør og fordi navnet gjenspeilet australsk tradisjon, håndverk, stolthet og identitet.

Den første bilen
29.november 1948 blåste et 10-manns messingorkester fanfare, et sølvfarget forheng ble trukket fra, og statsminister Chifley kunne presentere den første elfenbensfargede Holden 48/215 for et applauderende publikum. Det var en for sin tid pen, men alminnelig 4-dørs 6-seters bil, basert på en førkrigs amerikansk GM-prototype, visuelt en slags krysning av Chevrolet og Vauxhall. Motoren var en toppventilert 2,2 liters sekser på 60 hk. Lastekapasiteten var formidabel og bensinforbruket lavt. Det betydde at bilen også dugde i billøp med bare føreren om bord.

På folkemunne ble modellen bare kalt FX for enkelhetens skyld, hjemmemarkedet tok den i mot med åpne armer, også i en pickup-versjon kalt UTE – et navn som Holden fortsatt benytter på sine pickups.

Med egen bilproduksjon fra bunnen av lanserte Holden også en ny versjon av emblemet sitt: To høyreiste vinger med den tradisjonelle løven liggende omtrent som en flatklemt skinnfell i bunnen. I mai 1953 rullet Holden FX nr. 100.000 av samlebåndet. Året derpå kom den oppdaterte FJ med endret front og hekk, og eksport ble iverksatt til New Zealand. I 1956 hadde Holden fått en kvart million biler på samvittigheten siden starten.

Stø kurs
1956 ble tredje generasjon Holden introdusert, type FE, med større akselavstand og 70 hk motor, som dessverre var mindre økonomisk enn før. Bilen kunne også fåes som stasjonsvogn, og de nye linjene hadde islett av både Vauxhall og Nash Rambler. I 1957 åpnet Holden sin egen prøvebane og året etter kom nok en ny modell, FC. Bil nr. 500.000 ble levert.

Merkelig nok introduserte Holden sin første modell med halefinner og panoramafrontrute (E-serien) i 1960, året da slike detaljer gikk av moten i USA og Europa. Karosseriet ble snart lavere og mer tidsriktig amerikanisert, motoren vokste, automatgear og toppmodellen Premier ble innført. I 1962 sto Holden nr. 1 million ferdig, og mot midten av 60-tallet kom den større H-serien med motorer opptil 3 liter og 145 hk. På den annen side kom den mindre Opel Kadett/ Vauxhall Viva-baserte Torana på programmet i 1967. Den kunne også fåes i hottet Brabham-versjon

Fra amerikansk via europeisk til japansk vridning
I 1968 ble Holdens tradisjonelle sekser supplert med V8ere fra Chevrolet. På eksport måtte da også de største Holden-modellene bære Chevrolet-logoen. Samtidig kom små offroadere basert på Torana på programmet. Vauxhalls og Opels motorer ble innført i de mindre modellene. Og da GM lanserte sin ”verdensbil” Isuzu Gemini i 1974 gikk Holden i gang med å bygge den også. Selv da Holdens løve-med-stein-logo i 1972 gjenoppsto i form av en frittstående silhuett oppå en horisontal bunnlinje, var det ikke vanskelig å trekke parallell til den samtidige utformingen av Vauxhalls emblem.

Energikrisen i 1970-årene førte til at Holdens største modeller i 1978 ble krympet til GMs andre ”verdensbil”, Holden Commodore VB, som var utviklet sammen med Opel. Den første forhjulsdrevne modellen, Camira, kom i 1981 og var enda et verdensbil-design, identisk med bl.a. Opel Ascona, Vauxhall Cavalier og den amerikanske J-serien). Holdens første Astra-design fra 1984 var en Nissan med Holdens eget skall og egen motor, mens Barina som kom året etter var lite annet enn en Suzuki Swift og deretter fulgte flere Isuzuer og Suzukier med Holdens modellbetegnelser. Et joint venture med Toyota ble opprettet i 1988.

Sterkere GM-profil
1990 ble feiret med at Holden nådde 5 millioner biler, nå gjaldt det også Toyotaer med Holdens betegnelser. Logoen deres ble oppgradert til dagens utgave i 1994, der løven og steinen befinner seg i en sirkel med navnet Holden under. Samarbeidet med Toyota opphørte i 1997 i og med at Holden satset stadig sterkere på Opel-modeller når det gjaldt personbiler. Den hvasseste Holden av i dag er en Commodore med 5,7 liters Corvette-motor, mens den mest populære 4WDen er en Chevrolet Suburban med løve og stein i grillen.

Holden har siden begynnelsen av 90-årene lagt mye ressurser i kollisjonssikkerhet og lavutslipp. Modellutvalget er i dag bredt og variert, og GM-tilknytningen synes langt sterkere enn ved oppstarten i 1948…

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer