Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
HOLDEN Australias definitivt største suksess innen bilproduksjon startet samlebåndene i 1948, men både navnet og emblemet går mye lenger tilbake i historien. For navnets del faktisk helt til 1856, da sadelmakeriet James Alexander Holden & Sons ble grunnlagt i Adelaide. Først i 1913 beveget firmaet seg i retning kjøretøyer, da de begynte å bygge sidevogner for motorsykler, og året etter sto det første bilkarosseriet ferdig. |
||||||||||||||||
Interessen for Holdens produkter var stor. I 1917 fikk de en stor nok bestilling på karosserier til at firmaet våget å begi seg inn på serieproduksjon, så året etter var Holden & Frost Motor Body Builders (HMBB) en realitet. I 1924 ble et helt nytt anlegg åpnet i Woodville. Spesialiteten derfra var karosserier til GM-produkter, også lukkede. Det varte ikke lenge før anlegget var det største i sitt slag utenfor USA og Europa.
Med GM og en løve på laget Som sin bedriftslogo hadde HMBB i 1928 tatt utgangspunkt i medaljongen som ble benyttet som symbol for Wembley-utstillingen i London: En løve som rullet en stein foran seg. I følge en egyptisk fabel skulle hjulet ha blitt oppfunnet av en mann som bivånet en slik scene. Den originale medaljongen var utformet av en australsk skulptør, George Rayner Hoff. Motivet ble videreført av General Motors – Holden’s i et ovalt skilt med skruehull på hver side. Den stadig voksende bedriften skiftet påny hovedkvarter i 1936, denne gang til Fishermens Bend ved Melbourne. Samme år ble logoen oppdatert som en sirkel, der løven lå inni med en slags vinge med bokstavene GMH stående vertikalt over seg. Med 2.verdenskrig kom også produksjon av motorer til biler, båter og fly inn i bildet, og i 1945 ga Holden et positivt svar da den australske regjering oppfordret australske motorfabrikanter til å utvikle en australsk bil.
GM ble sure Men i Fishermens Bend visste de hva de gjorde, også markedsføringsmessig. De utlyste en offentlig navnekonkurranse på den nye folkebilen, som hadde prosjektnummer 320. Navnet skulle låte australsk. Forslagene som kom inn var mer eller mindre vellykkede, som Canbra (Canberra),Melwood (Melbourne/Woodville), Emu, Melba, Woorama og Wirraway. Holden ble valgt både fordi det var navnet på GM Australias karosserileverandør og fordi navnet gjenspeilet australsk tradisjon, håndverk, stolthet og identitet.
Den første bilen På folkemunne ble modellen bare kalt FX for enkelhetens skyld, hjemmemarkedet tok den i mot med åpne armer, også i en pickup-versjon kalt UTE – et navn som Holden fortsatt benytter på sine pickups. Med egen bilproduksjon fra bunnen av lanserte Holden også en ny versjon av emblemet sitt: To høyreiste vinger med den tradisjonelle løven liggende omtrent som en flatklemt skinnfell i bunnen. I mai 1953 rullet Holden FX nr. 100.000 av samlebåndet. Året derpå kom den oppdaterte FJ med endret front og hekk, og eksport ble iverksatt til New Zealand. I 1956 hadde Holden fått en kvart million biler på samvittigheten siden starten.
Stø kurs Merkelig nok introduserte Holden sin første modell med halefinner og panoramafrontrute (E-serien) i 1960, året da slike detaljer gikk av moten i USA og Europa. Karosseriet ble snart lavere og mer tidsriktig amerikanisert, motoren vokste, automatgear og toppmodellen Premier ble innført. I 1962 sto Holden nr. 1 million ferdig, og mot midten av 60-tallet kom den større H-serien med motorer opptil 3 liter og 145 hk. På den annen side kom den mindre Opel Kadett/ Vauxhall Viva-baserte Torana på programmet i 1967. Den kunne også fåes i hottet Brabham-versjon
Fra amerikansk via europeisk til japansk vridning Energikrisen i 1970-årene førte til at Holdens største modeller i 1978 ble krympet til GMs andre ”verdensbil”, Holden Commodore VB, som var utviklet sammen med Opel. Den første forhjulsdrevne modellen, Camira, kom i 1981 og var enda et verdensbil-design, identisk med bl.a. Opel Ascona, Vauxhall Cavalier og den amerikanske J-serien). Holdens første Astra-design fra 1984 var en Nissan med Holdens eget skall og egen motor, mens Barina som kom året etter var lite annet enn en Suzuki Swift og deretter fulgte flere Isuzuer og Suzukier med Holdens modellbetegnelser. Et joint venture med Toyota ble opprettet i 1988.
Sterkere GM-profil
Holden har siden begynnelsen av 90-årene lagt mye ressurser i kollisjonssikkerhet og lavutslipp. Modellutvalget er i dag bredt og variert, og GM-tilknytningen synes langt sterkere enn ved oppstarten i 1948…
|