Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
HOMMELL Frankrike har helt siden 2.Verdenskrig hatt en liten nisje for produksjon av sportsbiler basert på komponenter fra landets ”store merker”. Da Matra forvant i 1984 var det bare en ”berømthet” igjen, Alpine, som utgikk i 1995. Da var til gjengjeld Hommell på full fart inn. |
||||||||||||||||
Michel Hommell var en bilentusiastisk journalist for magasinet Échappement og presenterte sin selvbygde prototype Hommell Berlinette på Paris-utstillingen i 1990. Denne 2-seters midtmotorcoupeen var så gjennomført at Hommell besluttet seg til å forsøke en liten serieproduksjon, og viste den første seriemodellen på Geneveutstillingen våren 1994. Bilen var bygget på rørramme og var utstyrt med en 2 liters Peugeotmotor på 152 hk og 6 trinns manuell gearkasse.
En åpen versjon, Barquette, ble vist i 1998 og omtrent på samme tid ble coupeen oppdatert til Berlinette RS med doble frontlykter. RS har en 16-ventilers Citroën-motor på 167 hk. I tillegg til å utgi blader har Henri Hommell også et utsøkt bilmuseum, og den lille fabrikken hans framstilte mellom 30 og 50 biler årlig. Den lå midt utpå landet, stedet heter Lohéac, og det er muligens derfor Hommell-emblemet viste tre kornaks i en sirkel. Sikkert er det at Hommell fikk til det som andre franske fabrikker måtte gi opp, og at han i hvert fall av denne grunn ikke kunne kalles helt på jordet, til tross for fabrikkens beliggenhet. Men også for Hommel ble markedet etter hvert for tøft og i desember 2003 opphørte merket.
|