Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Gislaved legges ned For endel år siden festet vi sammen med Michelin - de åpnet en ny, liten, vidunderfabrikk rett utenfor Gøteborg. Så lenge varte det - nedlagt for noen måneder siden. Nå forsvinner enda en dekkfabrikk fra Sverige, den tradisjonsrike Gislaved-fabrikken. |
||||||||||||||||
Conti kjøpte opp Viking i Norge og Gislaved i Sverige, blant mange andre. Noen som husker Viking? Forlengst nedlagt.
Nå er det Gislaveds tur. For andre gang på innsiden av en uke fortalte Conti at de skal legge ned en dekkfabrikk. Den første var Traiskirchen-fabrikken i Østerrike. Farvel til 950 arbeidsplasser. Og så altså den svenske. Samtaler innledes nå med fagforeningene, målet er å sette kroken på døren når ferien starter til sommeren og 774 arbeidstakere vil ikke ha noen fabrikk å gå tilbake til når de kommer hjem. Den nye kosten i Conti-spissen, Manfred Wennemer, som fikk toppjobben i september, har også antydet at en fabrikk i Mexico snart kommer til å ryke. Slik det ser ut i dag har Conti en overkapasitet på 5 millioner dekk, sier de, men forventet synkende bilsalg neste år gjør at de nå kutter i forkant. Gislaved er den minste dekkfabrikken i konsernet med en årlig kapasitet på 4 millioner. Aksjonærene, som eide en fabrikk som tjente litt over 200 millioner Euros i fjor, må regne med et nettotap i år, blant annet fordi de tar alle avsetningene til Østerrike-avslutningen på dette året. Neste år er man imidlertid tilbake til 2000-nivå, fortelles det.
Markedet applauderer selvfølgelig. Med 4,5% opp slo Conti alle de som listes på Dow Jones bilindexen.
|