Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
HUMMER Historien om Hummer går tilbake til 1970, da bilkonsernet American Motors Corporation (AMC) delte seg i en sivil og en militær divisjon. Den militære delen fikk navnet American Motors General Corporation (AMG). |
||||||||||||||||
I løpet av dette tiåret innså det amerikanske forsvaret at deres tradisjonelle militærkjøretøyer var modne for å avløses av en helt ny generasjon biltype med bedre mobilitet og fleksibilitet. De utarbeidet en liste med kriterier for denne biltypen som de deretter la frem for amerikanske kjøretøyprodusenter. Konseptet ble kalt High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV), og blant kriteriene var at den skulle være rask, hendig, tåle 12 års opphold i de verst tenkelige forhold og være framkommelig på steder man ikke engang kunne forestille seg!
Frøet til dagens Hummer var lagt. I juli 1979 tok AMG fatt på oppgaven, og 11 måneder senere sto prototypen klar for prøvekjøring. Nøyaktig et år etter, i juni 1981, mottok AMG en ”fase 1”-ordre på flere prototyper med tanke på enda hardere tester. Bilene besto prøven og U.S.Army bestilte 55.000 HMMWVer for leveranse i 1985. Disse ble produsert i det som engang var navngjetne Studebakers hjemby, South Bend i Indiana. Blant soldatene ble terrengbilen kalt ”Humvee”, navnet Hummer, som vel best oversettes med ”brummer” eller ”durer”, dukket først opp da det ble besluttet å produsere bilen også for det sivile marked etter oppmerksomheten den fikk på TV under Gulfkrigen i 1990. Den sivile modellen, Hummer H1, kom på markedet i 1992 og har blitt levert i fire versjoner. Salget oppfylte forventningene til tross for den høye prislappen og den relativt lave toppfarten på landevei, hovedsakelig grunnet bilens macho-appell som er tømret på både krigshistorikken, designet, dimensjonene og skyvehjelp fra visuelle råtasser som Arnold Scwarzenegger. Noen få ble også solgt i Norge, bl.a. gjennom Porsche-importøren.
Hummer har ikke noe egentlig emblem, annet enn en spesiell skrifttype som er like bred og kraftig som merkets modeller i seg selv. Et samarbeid mellom AMG og General Motors medførte at sistnevnte overtok en del rettigheter og resulterte i H2, en mer kompakt og volumorientert modell som ble presentert som konseptbil på Detroit-utstillingen 2000. Et annet resultat av GM-tiknytningen var at DaimlerChrysler, som overtok AMC som igjen inkluderte Jeep, protesterte mot Hummer-grillen: Den besto av 7 loddrette slisser, noe som også har vært Jeeps varemerke (i stedet for emblem) siden Jeep-oppstarten noen kriger før Gulfkrigen.
|