Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny katt på banen Jaguar lanserte fredag sin nye F1-utfordrer med betegnelsen R3. Bilen er basert på erfaring fra forgjengerne R1 og R2, men har et mer dristig design og er blitt vesentlig lettere. |
||||||||||||||||
”R3 er vesentlig lettere enn R2,” forklarer teamsjef Niki Lauda. ”Det vil gi oss store fordeler med hensyn til plassering av ballast. Aerodynamisk vil den generere mer downforce, og så snart vår nye vindtunnel er operativ neste måned, kan vi starte arbeidet med å forbedre bilen ytterligere gjennom sesongen.”
”I år var målet vårt ganske enkelt å lage en bil som er raskest mulig,” sier teknisk direktør Steve Nichols. ”I fjor var vi et stykke bak konkurrentene når det gjaldt aerodynamikk, og det har sin årsak i at vi benyttet en vindtunnel i California. Nå som vi får en ny vindtunnel i England stiller vi mer likt med våre konkurrenter.” Jaguar skal fortsatt drives av Cosworth motor, og Nick Hayes, sjef for Cosworth Racing lover mer krefter i 2002. Motorblokken er nykonstruert, og Hayes lover at motoren skal videreutvikles gjennom året. Tyngdepunktet er senket uten at Cosworth, som Renault, har måttet endre vinkelen på V’en.
Ved lanseringen av årets bil ble også Castrol lansert som ny teknologipartner for Jaguar Racing. De skal i tillegg til leveranse av olje og smøremidler yte teknisk assistanse til teamet. Både Eddie Irvine og Pedro de la Rosa fortsetter som førere i teamet, og allerede førstkommende tirsdag skal de for første gang prøve årets nyhet på Catalunya-banen i Barcelona. Der blir også en rekke andre team representert i det som markerer starten på årets testsesong.
|