Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når Route 66 møter Autobahn Presentasjonen av prod-utgaven av Chryslers Crossfire i Los Angeles var vel ikke akkurat noen bombe. Men den ble morsom med en scoop på CNN-programmet Crossfire, der man greide å la Route 66 krysse klinge med Autobahn. Det løste seg til slutt. |
||||||||||||||||
Symbolikken var klar. Crossfire, som skal bygges av Karmann i Tyskland, er den første Chrysleren som skal bruke Mercedes-komponenter i stor målestokk. 39% av komponentene (i verdi går vi ut fra, men glemte å spørre om akkurat det) kommer fra den tyske partneren. Mange av dem fra SLK-modellen, det er slik amerikanerne liker å høre, og ingen forteller dem at akkurat de samme bitene også finnes i mer beskjedne utgaver av Mercedesene.
3,2 liter V-seksere og mesteparten av drivlinjen kommer for eksempel derfra. Men glem teknikken, det er designet som teller. Selv om produksjonsmodellen, slik den ble vist, har mistet den delte frontruta er de fleste andre av de opprinnelige DNA-signalene der. Den tydelige ryggraden som går over hele bilen, for eksempel. De små vinduene i forhold til de høye karosserisidene, som nok gir en skikkelig cockpit-følelse. Båt-hekken, med den skjulte spoileren som på Porsche-maner forteller purken at nå går det over 100. Bakhjulene som er større enn forhjulene (18 tommer mot 17) som gjør at bilen ser ut som den står på sprang. Modifisert front er egentlig ganske interessant. Det skal ikke mange retusjene der før det ser ut som om det er en Mercedes vi har med å gjøre. Men la det ikke være noen tvil om det, dette er et rent US-design – Eric Stoddard og Glen Abbott skal ha applausen.
Selv om fabrikken ikke snakker tall enda er det ganske enkelt å anta at dersom den blir priset til ca. 35.000 dollars, snakker vi om et volum på ca. 20.000 biler/år. Fabrikken kaller den 2004 modell, hvilket betyr at den finnes på black-top på slutten av neste sommer.
|