Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nostalgi-flom Det er nesten patetisk å se i hvilken grad amerikansk bilbransje nå bruker nostalgi for å trøste seg ut av de problemene de vet vil måtte komme. Særlig er GM og Ford gode på å trekke minnene tilbake til de glade femti-årene. Ford må tilogmed gjøre en repetisjon av fjoråret, for virkelig å understreke det. |
||||||||||||||||
Det blir litt bakvendt når de store amerikanske bilfabrikkene bruker galla-arrangementer under Detroit-utstillingen med smoking og glitrende konseptbiler for å fortelle om innskrenkninger og oppsigelser. Men slik er årets Detroit. Samtidig som de glitrende konseptbilene i meget større grad peker bakover enn gir antydning om en lystig fremtid.
Ford er vel virkelig eksponenten for akkurat dette. I tillegg til GT 40, som er en ren take-off av den gamle Le Mans bilen, viste de nå en åpen. ”49” heter den. I fjor het akkurat den samme bilen Forty-Nine, men hadde tak. Basert på den nye Thunderbird, som også er en ganske åpenbar retro-mobil. Gjennom fjoråret var det mye mumlig om at designsjefen, J. C. Mays skulle få banket gjennom Forty-Nine til produksjon, men de siste par månedene har nok gitt klare signaler om at Ford ikke akkurat er klar til nye spekulative investeringer nå.
Derfor kan vi nok regne med at årets åpne 49 først og fremst er blitt et styling-monument som står der til minne om noe som slett ikke skal bli virkelig. Det er bare synd at designerne ikke klarer å vise oss eksempler på konsolidering og krise-management
|