Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Aerio til USA Det manglet nøyaktig 14 dager på at Suzuki Aerio kunne feire ettårsdagen sin, da den debuterte på Detroitutstillingen nå. Den er allerede på plass her i Norge, men her er den bedre kjent som Liana. |
||||||||||||||||
Da Suzuki presenterte Aerio i Tokyo i januar i fjor, sa de at her var en bil som kombinerte alle stasjonsvognens praktiske løsninger med økonomien og komforten til en sedan. Nå er det vel ikke mange som oppfatter at sedaner er spesielt upraktiske lenger, eller at stasjonsvogner er lite komfortable, men dette var i hvert fall slagordet, og ble også brukt som grunn til å forklare nok et mystisk modellnavn.
Aerio er en blanding av Aero og Rio (luft og elv/vann) og skal altså beskrive en eller annen form for harmonisk kombinasjon. Nok en gang: hvor tar de det fra? Bilen er en kompakt hatchback, 423 cm lang og såpass høy at fem personer sitter bra der inne. Fabrikken legger vekt på at vi her møter typisk europeisk design – hva nå det måtte være – med triangeltema på frontlyktene og svart panel under bakruta. Det som imidlertid er interessant med bilen er den nyutviklede aluminiumsmotoren. 1,5 liter er den på i den japanske utgaven, men der var det så mye ekstra luft i motorrommet at det var åpenbart at det var reservert plass til mere. I USA er det en toliters utgave som brukes, på 141 hester, men vi ser ikke bort fra at det også kan komme en V-sekser her.
I USA regner Suzuki med å selge 20.000 av den i år. Sent på høsten vil det komme en tilleggsutgave, med drift på alle fire. Den billigste 4x4 på det nordamerikanske markedet sier importøren som ser frem mot årlige USA-salg på 100.000 enheter.
|