Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny, avansert teknologi i 9-3X 9-3X er Saabs utstillingsvindu for fremtidig teknologi. |
||||||||||||||||
For egentlig er Saab mer opptatt av å fortelle oss hva som skjuler seg bak det svenske stålet enn å si oss mer om sine tanker rundt selve bilen. Under panseret, for eksempel, finner vi en nyutviklet kraftpakke med betegnelsen ”Ecopower 2”. Den er selvsagt en lettvekter, V6 (60 grader) turbo som yter 280hk. Doble overliggende kamaksler, fire ventiler pr sylinder, direkte innsprøyting og variable ventiltider. Maks dreiemoment er formidable 400 Newtonmeter, og det er til stede over hele skalaen mellom 1.750 og 5.500 omdreininger.
Kjapp akselerasjon Sånt gir selvsagt ytelser; 0-100 skal den klare på 6,2 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 km/t, for mer har du neppe bruk for. Gearkassen er også ny, 5-trinns automat med mulighet for manuell overstyring via knapper på rattet. Firehjulstrekk har den også, og sammen med ESP sørger det for at du unngår unødvendig hjulspinn. Også hjulopphenget er helt nytt for Saab. Dekkene i dimensjon 245/40 sitter montert på 20-tommers felger. Bak disse skjuler det seg ventilerte skivebremser med diameter på 350mm framme og 330mm bak. Bilen har en totalvekt på 1550kg og den har en akselavstand på 2,70meter. Bilens ytre mål er 4,380m (L) x 1,498m (H) x 1,826m (B). Lasterommet har en kapasitet på 320 liter normalt og 690 liter når du legger ned baksetene. Innlastingen er enkel siden lasteluken er hengslet nede. 9-3X er en ren konseptbil, men designretningen bærer nok bud om noe du kan forvente deg fra Trollhättan de nærmeste årene. Blant annet står vel snart 9-3 for en renovering?
|