Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bel Air basert på gamle røtter Nevner du Bel Air til en ekte Amcar entusiast er sannsynligheten stor for at han får tårer i øynene og gir deg en lengre avhandling. GM har tørket støv av det gamle 50-tallsnavnet og viser konseptbilen Chevrolet Bel Air i Detroit. |
||||||||||||||||
Nye Bel Air kan ikke betegnes som noe utpreget retro, til det har den et for moderne utseende. Men den har særtrekk som gir assosiasjoner til de suksessfulle to-dørs Chevy-modellene på midten av femtitallet.
Ingen hvilken-som-helst Nye Bel Air sies å gjenskape linjene fra originalene (noe jeg har vanskelig for å se sånn på direkten). Den har en relativt høy profil til cab å være, og det gir også en relativt høy sittestilling og bedre oversikt. Bilen har bakhjulsdrift og benytter mange designelementer fra 50-tallets storheter også i interiøret. Et enkelt, oversiktlig instrumentpanel og gearspak på rattet. Forsetene gir inntrykk av å være av sofatypen, men de lar seg enkelt regulere individuelt i lengderetningen for å lette innstigningen til baksetet. Setene er kledd i mykt stoff som matcher fargene i eksteriøret.
Rekkefemmer Volumet er på 3,5 liter på den turbomatede Vortec motoren. Den lette aluminiumsblokken sørger for 315 hester og et dreiemoment på 427 Newtonmeter. Elektronisk styrt 4-trinns automatkasse overfører kreftene til bakhjulene. Ved behov aktiverer en knapp på rattet ekstra krefter for for eksempel raske forbikjøringer. Lurer du som jeg gjorde på hva det lille bildet øverst illustrerer? Nok en finesse som er hentet fra originalene, dekselet over bensinfyllingen er skjult på bilens bakstuss. I tilfelle den nye, under baklykten.
Konseptmodellen måler 4,85m i lengden, er 1,81 bred og 1,39 meter høy. 18-tommers felgene har gummi i dimensjon 235/50 VR18 både foran og bak. Om den noen gang kommer på markedet vil den sikkert finne sin kundegruppe, i alle fall på det enorme USA-markedet.
|