Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
M-Klasse i sivil Mercedes-Benz dukket selvfølgelig også opp med et konsept i Detroit. Plass til seks, masse innvendig luksus og en blanding av SUV og stasjonsvogn. GST, Grand Sports Tourer, heter den. |
||||||||||||||||
Når Mercedes-Benz kaller sin GST for en bil "i et helt nytt personbilsegment" er vel det å ta i. Dette er en M-Klasse med litt lekrere design. At B-stolpen er borte gir antydninger av coupé, men seks seter og dimensjoner som er merkelig tett oppunder Chryslers Pacifica gjør at den ikke er spesielt kompakt eller byr på spesielt interessant romløsning.
Men det er klart at Daimlerchrysler satser sterkt på Sports Tourer segmentet nå. Pacifica skal være klar hos Chrysler-forhandlerne neste år, sannsynligvis vil ikke en produksjonsutgave av GST være særlig langt etter. Her snakker vi M-Klasse teknologi under skallet, men mer elegant, mer komfort og mindre praktisk over mekanikken. Akkurat denne prototypen understreker det. 22 tommers hjul er i seg selv ganske ekstravagant, edeltre og aluminiumdetaljer i interiøret er ganske elegant. DVD og navigasjon og kommunikasjon selvfølgelig, og med en 5,5 liters motor med AMG-forbindelser pluss automatgear er det åpenbart at man har tenkt både prestasjoner og komfort. De fleste tror at dette er en bil som vil bli produsert på M-klasse fabrikken i Vance, Alabama, og at den kommer til å ha chassiset felles med SUV’en derfra. Med andre ord at karosseriet bygges som en separat enhet, slik det gjøres på M-bilen.
”Dette er mer enn en visjon” sa personbilsjefen hos Mercedes-Benz ved presentasjonen.
|