Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota støtter Corolla Toyotas fremste oppgave i Detroit var å USA-lansere den nye Corolla. Det gjorde de effektivt, blant annet ved å ha med seg ccX – et typisk crossover-konsept. |
||||||||||||||||
ccX, som modellen heter, hadde sånn sett ikke noe med Corolla å gjøre i det hele tatt, men den sto nå der mens Toyota-ledelsen pushet Corolla for harde livet. Og begge deler ble åpenbart godt mottatt.
Toyota selv kaller bilen for en MPV, en Multi Purpose Vehicle, men det er ikke åpenbart hvilke purpose den er beregnet for. Som alltid, når man ikke har noe å fortelle, er bilen rettet mot de unge og aktive, den har karakter som en sportslig coupé, komfort som en limo, lasteplass som en SUV og fleksibilitet som en MPV! Slikt er jo greit å si når man slipper å forsvare påstanden overfor kunder som har betalt penger for slagordene. Mekanikken er her helt og totalt konvensjonell, 2,4 liters firer og firetrinns automat. Men innvendig ser vi noen nyheter i tillegg til tvillingsoltaket av den typen mange har begynt å tilby nå. For eksempel finner vi en rekke nye materialer innvendig, neoprene-seter og et gulv som virkelig er bygget for tøft bruk. Men det eneste som egentlig er litt overraskende her er at bilen, som er tegnet i Japan er bygget i Italia. Og ikke hos Stola eller noen av de kjente prototype-byggerne, men hos noe som heter Forum Ricerche e Progetti. Dette er nemlig et selskap som er opprettet av en hyggelig japaner som heter Tateo Uchida. Han jobbet sammen med Giovanni Michelotti, en av Torinos mest kreative designere noensinne. Da Michelotti sønn overtok etter farens død, varte det ikke lenge før Uchida startet for seg selv, med ganske klare forbindelser til Toyota.
Kanskje går det i retning av at etter Nissan, med tette forbindelser til Zagato, og Honda med nytt eget studio i Milano, får Toyota en mer formell designforbindelse i Italia de også. Kanskje det er det ccX egentlig skal fortelle oss.
|