Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GM i spissen for BC-innsats Heldigvis hadde GM greid å designe sin motoriserte skateboard slik at den så spennende ut. Ellers hadde kanskje Detroits mest betydningsfulle lansering blitt helt oversett. |
||||||||||||||||
Autonomy kalte Generalen den. Det så ut som et stort skateboard, 15 cm tykk, 3,5 meter lang og 1,5 meter bred med noen hjul som så alt for store ut. Poenget var at når det kom et karosseri oppå denne merkverdigheten så skulle det bli en bil.
Generalen har altså gjennomført en skikkelig ”Tenk hvis..” operasjon og tatt utgangspunkt i en brenselcelledrevet dokking-stasjon som kan ta imot karosserier av varierende typer og størrelser. Inn i skateboardet er det presset et bc-system (bc = brenselcelle) med tilhørende elektronikk som gjør at denne lille enheten er helt selvstendig. Karosseriet som plasseres oppå behøver ikke ha en eneste aktiv komponent, den må bare forbindes med alt det virksomme på en måte som gjør at der det hender noe kan kontrolleres av føreren. Et skikkelig drive-by-wire system er bygget inn i noe ingeniørene har latt døpe X-drive. Alle kontrollfunksjoner, brems, gass, styring, er bygget inn i en liten arm som kan svinges dit hvor føreren ønsker å sitte, hvorsomhelst inne i bilen. Hele systemet er en skikkelig dose ingeniørkunst, innsatsen har blant annet etterlatt 24 spennende patenter, og GM selv har sagt at de nå jobber mot 2020 som en deadline for å ha et system som dette i produksjon. Hydrogendrevne brenselceller og et karosseri som kan byttes ut når moter, behov eller slitasje krever det høres da ganske forlokkende ut. Men bunnlinjen er selvfølgelig miljø og energibruk. Og der vil et nytt initiativ fra den amerikanske regjeringen antakelig komme på bordet i morgen, onsdag. Siden 1994 har de tre store amerikanske fabrikkene jobbet sammen i et Al Gore initiert partnerskap som kaltes PNGV som skulle jobbe frem hyperøkonomiske personbiler. Det programmet har ikke etterlatt seg meget, alle har riktignok vist prototyper men ingen har vist noen vilje til å flytte prototypene nærmere produksjonen. Nå vil Bush-administrasjonen erstatte det med et program med hydrogen i bånn. ”Freedom CAR” kalles programmet og høres ut som krig-mot-et-eller-annet det også. Alle de tre amerikanske fabrikkene har allerede investert store summer i bc-teknologi, men det skal ikke hindre dem fra å jobbe sammen på en del prosjekter som er nødvendig for å få slike biler på plass i markedet. Men det er klart at ideer som kan skape konkurransefortrinn, slike som GM viser ved Autonomy, vil dette utenfor programmet. I år skal Freedom CAR fundes med 127,1 millioner dollars, men om, eller når programmet vil medføre noen håndfaste virkninger for kundene, er det ingen som vil si noe om nå. Det ville bare vært latterlig etter at PNGV løftene om nye biler med konkret begrensning i forbruket ble lovet klare til 2004. Et utvalg sammensatt av National Academy of Sciences konkluderte i fjor med at ”samme hvor mange penger som spyttes inn er det ikke håp i havet om at målet kan nås” hvorpå programmet ikke uten grunn ble kalt ”et 1 milliard dollars bedrageri betalt av skattebetalerne uten at de har fått en cent tilbake”.
Det er et visst håp om at det nye programmet blir bedre overvåket og at pengene blir brukt på en mer konstruktiv måte. Og uansett viser dette GM-innslaget at fabrikkene selv er ganske tent på å finne nye utveier med ny teknologi.
|