Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De raskeste hjulene i Statene Egentlig er det ganske tøft av Chrysler, for slik sier man ikke mer. "De raskeste hjulene på landeveien" snakket man om i gamle dager da man var asosial og drepte folk som fluer i trafikken. Nå skal man bare snakke miljø og sikkerhet. |
||||||||||||||||
Allikevel slo Chrysler til så det holdt ved sin siste avdukning i en ganske travel Detroit-oppbygging. Bilen de viste var det aller ferskeste resultatet fra Chryslers nystartede PVO, Performance Vehicle Operation, og var en Ram som har spist Viper-piller.
Ram er jo konsernets hotteste truck, nå er den definitivt enda litt hottere. Fra å være en normal Ram 1500 er den nå blitt en Ram SRT-10, hvilket betyr at under det kraftantydende panseret finner man samme V10 motor som i Viper, med 500 hester. Dermed har du en kjekk liten lastebil som gjør null til hundre på så vidt over 5 sekunder og som har en teoretisk toppfart på 240 km/t. Dermed er Fords F150 Lightning banket så det holder. Også den Neon-baserte SRT-4 og 2003-modellen Viper SRT-10 (alle disse SRT’ene betyr Street, Road, Track) er utviklet av PVO som høres ut som noe som kan bli ganske morsomt. Ikke bare har Chrysler solide muskeltradisjoner fra Hemi-tiden, nå har de også en skikkelig rådgiver som kan fortelle hvordan dette skal gjøres. Den tidligere AMG-sjefen, Wolfgang Bernhard ble i fjor hentet fra Tyskland for å bli daglig leder for Chrysler i USA. Nå er han spesialkonsulent for PVO i tillegg.
Han kunne fortelle at Ram SRT-10 skal være i butikkene i begynnelsen av neste år, og muskelmennene fra PVO la til at "våre biler skal være bedre å kjøre, og raskere på landeveien enn alt våre konkurrenter kan tilby – ellers vil vi ikke bygge dem". Moro å høre litt toppfartskryt igjen.
|